Sett deg i snutebilen og bli med på en stemningsfull road trip i solbrente California og Nevada.
Det første du må vite om American Truck Simulator, er at det ikke er en teit billigproduksjon av den typen det finnes så alt for mange av på Steam. Dette er ikke sammenlignbart med søppel som Garbage Truck Simulator. Det er et gjennomført spill laget av folk som med rette kan være stolt av arbeidet deres. Det andre du må vite, er at det heller ikke er snakk om lastebilenes versjon av Microsoft Flight Simulator. Det er ikke så realistisk. Og det er ikke særlig vanskelig, heller.
American Truck Simulator handler om å tjene seg rik på langtransport. I starten gjør du dette ved å påta deg ulike oppdrag, der du setter deg inn i noen andres lastebil for å frakte det de trenger dit de trenger det. Senere kjøper du din egen bil, og må selv kjøre rundt på kartet for å finne jobber (samt forholde deg til drivstoffutgifter, reparasjoner og så videre). Og etter hvert kan du ansette andre førere, kjøpe biler til dem og bygge opp ditt eget transportimperium. Det er egentlig litt som Elite, bare at romskipene er byttet ut med lastebiler.
Det hele foregår på veiene i de amerikanske delstatene California og Nevada. Spillets verden er kraftig komprimert i forhold til virkelighetens versjon, så du slipper å bruke time etter time på å krysse ørkenen. Men verden er stor nok til at det hele føles rimelig autentisk, og til at det å skulle kjøre fra San Francisco til Las Vegas ikke er en triviell affære som er over på fem minutter.
Euro Truck Simulator 2 i Amerika
Hvis du har spilt Euro Truck Simulator 2, vet du nøyaktig hvordan American Truck Simulator fungerer. Dette er i praksis samme spill, men med amerikanske miljøer og biler, og den ekstrafunksjonen at du nå kan velge mellom to forskjellige parkeringer når du skal sette fra deg lasten (en enkel, og en utfordrende). Ellers er det prikk likt.
Men det vi skal huske på er at SCS Software kontinuerlig har oppgradert Euro Truck Simulator 2 i tiden som har gått siden den opprinnelige utgivelsen, noe de har investert mye ressurser i. Så her er det heller snakk om at alle forbedringene de har laget for American Truck Simulator også har kommet eiere av Euro Truck Simulator 2 til gode, enn at de har vært late under arbeidet med det nye spillet.
Det nye landskapet er virkelig flott, og virker på meg hakket mer naturlig enn de litt sterile miljøene i Euro Truck Simulator 2. Når man kjører rundt i Nevadas ørkenlandskap er det vanskelig å ikke tenke tilbake på klassiske «road movies», og omgivelsene virker skikkelig troverdige. Jeg liker også veldig godt hvordan landskapet naturlig og gradvis endrer seg, fra skoger og fjell nord i California til glohet ørken i Nevada og lenger syd i California.
Også byene er betydelig mer detaljerte enn de vi finner i Euro Truck Simulator 2, og selv om det ikke er snakk om GTA 5-nivå her, har utviklerne klart å fange essensen til byer som Los Angeles, San Francisco og Las Vegas. Landskapene og byene akkompagneres forøvrig av en dramatisk himmel som kan by på noen av spillverdenens lekreste solnedganger.
Det eneste jeg har å utsette på spillmiljøet, er at det rett og slett er ganske lite, i alle fall sammenlignet med forrige spill i serien. Jeg har nå besøkt nesten alle byene i spillet, og det har egentlig ikke tatt meg så mye mer tid enn det tok å besøke størsteparten av Skandinavia-ekspansjonen Going North for Euro Truck Simulator 2. Vi loves at alle som har kjøpt spillet skal få tilgang på delstaten Arizona helt gratis, når denne er ferdigutviklet, så spillet blir en del større enn det er nå. Men når denne lanseres, vet jeg ikke.
Detaljnivået er jo som sagt betydelig høyere enn det generelt er i Euro Truck Simulator 2, som forøvrig var resultatet av en utvidelse og sammenslåing av to tidligere spill (German Truck Simulator og UK Truck Simulator). Så å sammenligne de to spillene direkte er litt urettferdig. Jeg hadde nok håpet å bruke mer tid på å utforske de nye, amerikanske miljøene, men heldigvis er jeg langt fra lei av dem og har fortsatt mange detaljer å finne.
Kenworth og Peterbilt
I utgangspunktet er det bare to lastebiler i spillet – en fra Peterbilt, og en fra Kenworth. SCS lover også å lansere to eldre modeller (fra samme fabrikanter) i en oppdatering, og her er det snakk om noen virkelig ikoniske snutebiler. Uheldigvis sliter SCS med å få lisensene til å bruke biler fra de andre store bilfabrikantene, men de håper at spillets suksess skal få de ulike selskapene på gli. Personlig gjør det meg egentlig ikke så mye at spillet mangler biler – for min del er det veien som tiltrekker meg, og ikke selve bilen. Men barnet i meg gleder seg selvsagt likevel stort til å få sette seg bak rattet på en Peterbilt 389.
Det jeg faktisk savner er de mer ekstreme veiene. Jeg er klar over at man ville vært nødt til å blåse kartet ganske kraftig opp for å få tilgang på masse småveier rundt forbi, men jeg skulle likevel ønske at det fantes mer utfordrende veier å kjøre på. Veiene i dette spillet er helt klart mer spennende enn flesteparten av dem vi finner i Euro Truck Simulator 2, men de har fortsatt litt å gå på. Selv om jeg skjønner at mange ønsker å kunne kjøre fra kyst til kyst, håper jeg personlig at SCS prioriterer å utvide kartet nordover, til de ville og vakre områdene i Alaska og Canada.
Et mer konkret savn er muligheten til å velge en by på kartet, og få opp fraktoppdrag som leder til byen, og ikke bare fra. Jeg har fortsatt til gode å finne oppdrag som tar meg til byen Jackpot i Nevada eller Eureka i California, og en slik funksjon ville definitivt ha hjulpet. Ah, og jeg skulle også ønske lastebilene fikk litt bedre frontlykter. Når mørket senker seg, er det ikke så mye å se.
For meg er lastebilspillene fra SCS Software de perfekte avslapningsspillene. Dette er spill jeg kan spille bakoverlent, med en podkast eller musikk på i bakgrunnen, når det begynner å bli sent og jeg ikke orker å sette meg ned med noe krevende. Spillet har flere innebygde nettradioer som byr på passende musikk for veien, og det å sette seg ned med ei kald øl, Willie Nelson på nettradioen og den amerikanske ørkenen foran frontruta er rett og slett en skikkelig deilig opplevelse.
Konklusjon
Som spillskribent har jeg anmeldt lastebilspill siden King of the Road i 2002, og i gamle dager var dette alltid en sjanger jeg følte jeg måtte forsvare. Disse spillene ble sett på som teite, og folkene som spilte dem som raringer. Gjerne av folk som mente det var helt naturlig, og mye smartere, å løpe rundt og leke krig i spill. I dag er det heldigvis en mye større forståelse for at spill kan handle om nesten alt man kan tenke seg, og fortsatt ha noe for seg. Selv det å kjøre lastebil kan være gøy om det gjøres riktig. Og i American Truck Simulator gjøres det riktig.
Dette spillet skaper, mer enn så godt som noe annet spill jeg har prøvd, en genuin følelse av å være på veien. Det fungerer som en glimrende avkobling samtidig som det lar deg være virtuell turist i en ikonisk del av verden, og samtidig fungerer det faktisk ganske godt som spill også. Ikke bare er den grunnleggende kjøringen rimelig artig, i alle fall om man tar det litt seriøst, men det hele er pakket inn i et forretningsspill der alt du gjør bidrar til å bygge opp ditt eget transportfirma. Dette gir kjøringen mening i et større perspektiv.
American Truck Simulator kunne som sagt vært større. Akkurat nå er Euro Truck Simulator 2 et bedre kjøp om ikke har noen av spillene, og er på jakt etter det som gir mest valuta for pengene. Men selv tror jeg ikke at jeg kommer til å vende tilbake til Europa på en stund – til det har jeg blitt alt for glad i den amerikanske ørkenen.
American Truck Simulator koster kun 180 kroner på Steam. Du kan også kjøpe det i ordinære spillbutikker.
Greit å ha Spillhistorie.no hvor du ikke må forsvare noe som helst da. ;) Hadde vært fryktelig trist om det mangfoldet man har av sjangere på PC hadde blitt borte. Tror ikke jeg blir lastebilsjåfør denne gangen heller, men hadde mye heller spilt dette enn siste utgaven av COD.