Endelig: Flight Simulator X får oppfølger i år

Dovetail Games har endelig annonsert deres Flight Simulator-planer, og de involverer ikke ett, men to spill.

Britiske Dovetail Games kjøpte rettighetene til Microsofts kommersielle flysimulatorserie for noen år siden, og nå har de endelig annonsert noen konkrete planer. I løpet av 2016 vil de lansere to separate spill basert på en videreutviklet Flight Simulator X-plattform, og det første kommer allerede i april.

Dette spillet heter Dovetail Games Flight School, og er et spill som er designet for å lære deg de grunnleggende kunnskapene du trenger for å fly et småfly. Spillet skal tilby en engasjerende og tilgjengelig introduksjon til luftfart, samtidig som det skal være svært realistisk og autentisk. Du får øvelsesoppdrag og treningsflyturer, og med en virtuell instruktør ved din side. I tillegg får du muligheten til å fly hvor du vil i hele verden, i en «free flight»-modus.

Over bushen i en Piper (tror jeg).
Over bushen i en Piper (tror jeg).

Vil introdusere nye spillere til sjangeren

En av grunnene til at Dovetail ønsker å starte med Flight School, er at det nå er svært lenge siden det kom en kommersiell flysimulator ment for massemarkedet. Flight Simulator X ble lansert i 2006, og det er altså ti år siden i år. Dovetail mener også at dagens spillere stiller andre krav til spill, og hvor tilgjengelige de er for nykommere.

Men om du er en erfaren Flight Simulator-spiller, trenger du ikke engste deg. Senere i år kommer Dovetail Games Flight Simulator, som er den virkelige oppfølgeren til Microsoft Flight Simulator X. Det bruker mange av teknologiene fra Microsofts simulator, men er et rent 64-bits-spill. Dermed er det designet for å utnytte seg maksimalt av dagens maskinvare.

I likhet med Flight Simulator X, dekkes hele verden av spillet – slik at du kan fly fra Kjevik til Narvik om du ønsker det. Dessuten sier Dovetail det nye spillet skal være en «plattform» som vil vokse med brukerne, noe som forhåpentligvis betyr at det vil støtte tredjepartsmodifikasjoner, slik som ekstra fly, rullebaner, terrengpakker, og så videre.

Det å åpne opp for tredjepartsutviklere er antakeligvis også helt nødvendig for å lokke over de eksisterende Flight Simulator X-brukerne til det nye spillet.

Siden dette er et 64-bits-spill og ikke et 32-bits-spill slik som Flight Simulator X, vil det neppe være kompatibelt med tilleggspakkene for det spillet. Men forhåpentligvis vil det ikke være for vanskelig for selskaper som Orbx å overføre deres produkter til det nye spillet.

 

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.