John Romero har akkurat gitt ut et nytt Doom-nivå

Jeg har testet det – og det gikk som det måtte gå.

Tidligere i år ga Doom-designer John Romero ut sitt første Doom-brett på 21 år. Nå har han fulgt opp med et nytt brett, og det er rimelig vanskelige saker. Her er det action fra første stund, og da jeg testet brettet, fikk jeg raskt erfare at jeg nok hadde vært litt for optimistisk med tanke på vanskelighetsgraden. Du kan se hvordan det gikk i videoen under.

Her er Romeros egen beskrivelse av brettet, hentet fra «readme»-filen:

With the Toxin Refinery in the rear-view, you make your way to Phobos Mission Control where the computers crunching the data from the Phobos Anomaly are located. You need to use them to gain access to the Phobos Lab, but remember hearing that the computers were tied into all areas of the installation and that you never knew when the environment around you would change. You need to keep your eyes alert to all movement – this place is not what it seems…

Om du ønsker å teste nivået selv, er den letteste måten å gjøre det på ved hjelp av ZDOOM, som er en moderne variant av Doom-motoren (basert på den originale kildekoden, som id Software var hyggelige nok til å gi ut gratis så langt tilbake som på nittitallet).

Men ZDOOM inkluderer naturlig nok ikke selve datafilene fra spillet, så de må du finne et annet sted. Det holder heller ikke med «shareware»-versjonen, siden den ikke støtter ekstra brett. Heldigvis er fullversjonen lett å få tak i, ettersom den er i salg både på Steam og GOG (og GOG har faktisk spillet på tilbud akkurat nå). For å få ZDOOM til å fungere må du altså legge inn .wad-filen fra Doom (DOOM.wad) i ZDOOM-mappen.

For å så få testet det nye brettet (som du laster ned via Dropbox), kan du legge filen e1m4b.wad i samme mappe som du har ZDOOM, og rett og slett bare dra den over på ZDOOMs .exe-fil. Da starter spillet, men med det nye brettet som erstatning for et av de innebygde brettene. Start så et nytt spill, og når du er inne i selve spillet skriver du «idclev14» (uten hermetegn) for å hoppe automatisk til det nye nivået.

Så er det bare å bite tennene sammen, for dette er ikke lett:

John Romero og hans gamle id-kollega Adrian Carmack har forøvrig en folkefinansieringskampanje på gang, for å lage et helt nytt skytespill. Forhåpentligvis blir det bittelitt lettere.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.