Tilbakeblikk: Traffic Giant

Redd miljøet og tjen deg søkkrik i samme slengen.

For mange oss er det noe tiltrekkende med de de litt trege strategispillene. Det er spill som gir deg lov til å prøve ut noen ulike idéer for så å lene seg tilbake for å se hva som skjer.

Det er en tilfredstillende følelse å oppdage at noen floker blir løst, men det tar som regel ikke lang tid før du oppdager nye problemer å ta tak i. Og vips, så er natten gått, og morgenen kom litt raskere enn planlagt.

Traffic Giant.
Traffic Giant.

Strategisk lek med godstransport

Et område som i mange år har vist seg å passe utmerket til denne type strategispill er transportbransjen. Det hele startet med Railroad Tycoon, og ble videreutviklet i Transport Tycoon. Suksessen til disse spillene førte til at vi etter hvert fikk mange godbiter av spill, og en ny sjanger innenfor spillverdenen var født.

I de fleste av transportspillene handlet det om å etablere en kjede av varer. Oppgaven til spilleren var å koble sammen råvareprodusentene med foredlerne, og gjerne også frakte produktet videre helt til sluttbrukerne. Nesten alle spillene lot deg for eksempel frakte tømmer til et sagbruk, og deretter planker videre til en fabrikk, og til slutt et treprodukt fra fabrikken inn til byen.

Disse kjedene kunne fort bli komplekse, med mange forskjellige varer som skulle kombineres på best mulig måte. Det var nok av problemer å ta tak i, og flere muligheter for å lage tilfredstillende nettverk av lastebiler og tog som samarbeidet etter beste evne. Det var gøy for tretti år siden, og det er fortsatt gøy den dag i dag.

Her var det mange som skulle ta bussen.
Her var det mange som skulle ta bussen.

Men rett etter år 2000 kom det en nyskapende variant på markedet. I flere år hadde et team i Østerrike jobbet med å gjenskape magien fra Transport Tycoon. JoWood Ebensee startet med Industry Giant som kom ut i 1997. Det ble til et spill som blandet sammen kjente mekanismer fra Capitalism og Transport Tycoon, og det ble sånn passe vellykket. Men det var Traffic Giant som virkelig representerte noe nytt, og som skulle komme til å påvirke en hel generasjon av spillutviklere.

Fra landet og inn til byen

I Traffic Giant ble nemlig fokuset flyttet vekk fra disse velkjente transportkjedene av varer. Utviklerne valgte istedenfor å kun fokusere på transport av mennesker. Dessuten ble vi flyttet fra et stort landskap med mange byer og fabrikker, og inn til sentrum av en by. I dette spillet overtar du nemlig ansvaret for kollektivtransporten i én enkelt by.

Din oppgave er å sørge for at innbyggerne i byen alltid har et godt alternativ til bilen lett tilgjengelig, og du skal selvsagt også tjene et lass med penger i samme slengen. Spillet gir deg muligheten til å gjøre dette ved hjelp av busser, trikker, tog, monorails og maglev.

By full av biler.
By full av biler.

Kollektivdetektiv

Byen du spiller i har flere punkter hvor menneskene reiser til og fra. Det kan være store kjøpesentere, fabrikker med mange arbeidere eller godt besøkte attraksjoner. Her må du begynne spilløkten med å kikke deg rundt i byen og selv identifisere viktige bygninger. Hver bygning tilbyr deg informasjon om hvor mange gjester de normalt har og hvor i byen de kommer fra.

Etter hvert begynner du å danne deg et av bilde av hvor folk bor og hvor de reiser, og det er da moroa begynner. Nå må du lage ruter med de ulike transportmidlene som gjør at innbyggerne velger din løsning og lar bilen stå igjen i garasjen. Her skal du altså kose deg med klimatiltak.

Men det skal fort vise seg at organisering av kollektivtransport ikke alltid er ren plankekjøring, kremt. De fleste som bor i en by har sterke meninger om kollektivtilbudet i byen. Rutene er jo som regel feil, bussene klumper seg sammen, og de er enten stappfulle eller tomme. I Traffic Giant får du føle litt på hvor komplisert det kan være å lage en god plan for kollektivtrafikken i en by, og du lærer hvor utfordrende det kan være når du blir nødt til å bruke et allerede eksisterende veinett.

Fin katedral!
Fin katedral!

Flotte og varierte kart

Kartene du får boltre deg på er relativ små. Det er tydelig at byene er laget av en designer og ikke tilfeldig skapt av datamaskinen. Det går ikke lang tid før du forstår at her er det med vilje lagt inn noen konkrete utfordringer. Det kan være en bro som blir en flaskehals, det ligger kanskje en del boliger i enden av en blindvei, eller kanskje du blir nødt til å la bussene kjøre en lengre rute for å unngå rushtrafikken. Heldigvis har de ulike byene ulik vanskelighetsgrad, så her er det mulig for de fleste å finne passende utfordringer.

I motsetning til de andre strategispillene i denne sjangeren har du veldig begrenset med muligheter til å endre selve byen og landskapet. Det er nemlig ikke det som er oppgaven din. Du er kun hyret inn for å løse eksisterende trafikkproblemer. Derfor får du kun lov til å bygge stoppesteder og stasjoner i tillegg til trikkelinjer og toglinjer. Dette kan bli litt irriterende de gangene en skulle ønske seg en bitteliten mulighet for å lage en ørliten snarvei for bussen…

Gammel bro.
Gammel bro.

Levende byer

Byene vi får besøke i Traffic Giant føles virkelig levende. Det er kanskje noe av det som er trekkplastere i denne typen spill, og her innfrir Traffic Giant forventningene. Du blir sugd inn i den simulerte verdenen. Her vandrer menneskene rundt og bilene fyller gatene. Du føler virkelig litt på ansvaret når det stimler til med forventningsfulle mennesker på busstoppet. Det gjør litt vondt når de etter hvert blir misfornøyd fordi bussen ikke kommer. De små pikselmenneskene blir noen vesener du får lyst til å hjelpe.

Innbyggerne i byen er relativt smarte. De kan for eksempel bytte buss på holdeplassene for å komme seg fram. De kan også bruke overganger mellom ulike transportmidler. Derfor har du muligheter for å sette sammen et komplisert nettverk av ulike linjer. Du skjønner fort at du blir nødt til å sjonglere og prioritere de ulike rutene. Det kan for eksempel være at du blir nødt til å kjøre med litt redusert rutetilbud på en linje fordi du ikke har råd til å kjøpe en ny buss enda.

Spillet gir deg mulighet til å spille i en kampanjemodus som leder deg gradvis inn i de ulike spillmekanismene. Du kan også velge å spille endeløse spill i de tilgjengelige byene. Du kan selv bestemme om du vil spille med eller uten konkurrenter. Steam-versjonen av spillet kommer med et bredt utvalgt av byer som du kan utfordre deg selv i.

Kirke.
Kirke.

Grafikken i spillet følger malen som vi var vant med på denne tiden. Kartene er tegnet i en isometrisk stil, men den skiller seg ut som meget vakker og med mange detaljer og flotte bygninger. Her er spillet langt foran sine konkurrenter fra samme tid. Det er faktisk flott å se på den dag i dag, til og med i full HD-oppløsning. Derimot føles det litt uvant at en ikke kan snu på kartet. Du må rett og slett leve med at du alltid ser byen fra samme side.

Arven etter Traffic Giant

Det var mange oss som brukte mange timer på Traffic Giant. Vi flikket i vei og koste oss mens vi strevde med å finne den optimale måten å sette opp busslinjene på.

Elleve år senere dukket det opp et team i Finland som kalte seg Colossal Order. Tydelig inspirert av Traffic Giant startet de på sitt første spill, som de kalte for Cities in Motion. Dette ble starten på et eventyr i Finland som endte opp med storsuksessen Cities Skylines. Et spill som helt til i dag har tatt med seg flere av idéene fra Traffic Giant når det gjelder å håndtere kollektivtransporten i byen.

I dag finnes det også flere andre spill som fører denne stolte spilltradisjonen videre. De som er markedsledende innenfor sjangeren er et selskap i Sveits som heter Urban Games. De har levert flere spill av høy kvalitet og løfter fram Traffic Giant som et av spillene som har vært viktige i videreutviklingen av sjangeren.

Klar for å ta en ny tur?

Det er mulig å kjøpe Traffic Giant på Steam i dag, og det er fortsatt et meget velfungerende spill. Jeg prøvde å spille det på Windows 11 og det fungerte helt okay, men spillet har noen utfordringer med scrolling av kartet som gjør det litt tungvindt i dag. Det er ingen tvil om at spillutviklere har lært noe de siste tjue årene, så de nyere spillene er nok en smule mer brukervennlige.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.