En litt merkelig ting jeg ofte la merke til da jeg jobbet på Gamer.no var at pressemeldinger om nye spill ofte hadde «coming to PlayStation 3 and Xbox 360» i overskriften. Så, litt skjult helt på slutten av pressemeldingen, dukket det også opp «and Windows PC». Akkurat som om utgiverne var litt flaue over at spillet deres også kom til PC. I noen tilfeller ble PC-versjonen helt glemt i den første annonseringen, og først annonsert senere. Her kan jeg i det minste forstå at man får litt mer PR med en annonsering nummer to, men om det er verd den umiddelbare frustrasjonen PC-spillere gir uttrykk for når de føler seg ignorert i utgangspunktet vet jeg ikke.
Sebastien Loeb Rally EVO ble først kun annonsert for PlayStation 4 og Xbox One, men det var vel aldri noen tvil om at det også skulle komme til PC – og det har utviklerne i Milestone etter hvert bekreftet.
Jeg liker Milestones rallyspill, selv om de aldri helt har gjort seg fortjent til de virkelig gode karakterene. Fundamentet har tradisjonelt vært solid – de har funnet den samme gode balansen mellom realisme og underholdning som Colin McRae-spillene i sin tid fant, og det har alltid vært moro å kjøre rallybil. Problemene har vært utdatert teknologi, få og åpenbart falske veistrekninger, og oppfølgere med et samlebåndspreg.
Nå er det heldigvis et par år siden Milestones siste rallyspill, og jeg håper at de har brukt den tiden godt. Det jeg leser om Sebastien Loebs offisielle spill er utvilsomt lovende. Vi loves for eksempel over 50 bilmodeller fra over 20 fabrikanter, og Milestone sier de vil ha de mest kjente bilene fra hele rallysportens historie. Forhåpentligvis betyr det alt fra Ford Escort og Saab 96 til Lancia Stratos og Toyota Celica, i tillegg til dagens modeller.
Spillet skal også ha over 300 kilometer med baner, og denne gangen loves vi ekte rally- og rallycrossbaner fra virkeligheten. Blant annet får vi «hill climb»-banen Pike’s Peak, som er på 20 kilometer. 300 kilometer er kanskje ikke så vanvittig mye når man tenker på hvor langt et vanlig rally faktisk er, men jeg vil heller ha 300 kilometer med ekte veier enn 500 kilometer med tilfeldige svinger.
Det gjenstår å se hvor godt dette spillet faktisk blir, og det er ikke bare positivt at Milestone har droppet WRC-lisensen. Med den måtte de i alle fall prøve å lage en realistisk mesterskapsmodus, og uten kan det tenkes vi får noe ala Dirt, der vi stadig hopper fra det ene til det andre og aldri får noen følelse av sammenheng i det vi gjør.
Spillet kommer til høsten, for PC og konsoll, og her er en relativt fersk utviklerdagbok: