En av de kuleste lanseringene på den svenske demomessen Gubbdata var Ultima IV Remastered, en kraftig forbedret versjon av det klassiske rollespillet Ultima IV for Commodore 64.
Den mest åpenbare forbedringen finner vi allerede i introduksjonssekvensen. Opprinnelig var alle tegningene i spillet basert på grafikken i Apple II-versjonen, og man kan ikke akkurat si at den utnyttet seg av de – riktignok beskjedne – grafiske egenskapene til Commodore 64.
Den nye versjonen er delvis basert på FM-Towns-versjonen, og Vanja Utne (Mermaid) har gjort en imponerende jobb med de nye bildene. Noen av bildene er basert på 256-fargers bilder fra FM-Towns, mens andre er laget fra bunnen av for den nye utgaven.
Men spillet har også fått mange forbedringer som ikke er så tydelige for nye spillere. Selve spillgrafikken har fått en overhaling, du kan lagre og avslutte spillet i grotter, du kan styre spillet med joystick og du kan velge en «aktiv» karakter i kamp, slik at du slipper å gå gjennom hele gjengen hver tur, hvis bare én skal flytte. I tillegg har utvikler MagerValp fikset en rekke bugs (men åpenbart ikke alle, enda).
Men hva med de lange lastetidene man forbinder med Commodore 64-spill? Ikke noe problem: Ultima IV Remastered kommer både på diskett og cartridge-format. Cartridge-versjonen har i praksis ikke lastetider i det hele tatt.
Jeg testet spillet kjapt, og er imponert over den nye intrografikken. For meg som bare har begrenset erfaring med Ultima IV fra før av virket resten nokså likt den gamle versjonen, og jeg sitter nok med en følelse av at skal jeg først sette meg ned og spille dette spillet seriøst er det kanskje andre utgaver enn den på Commodore 64 jeg heller bør velge.
Men Ultima IV er definitivt et spill jeg har lyst til å spille gjennom en gang. På tross av at det på skjermbildene ser nesten identisk ut med Ultima I-III var det et grensesprengende spill da det kom ut. Det startet allerede med introduksjonen, der du skapte figuren din ved å svare på spørsmål i stedet for å kaste terninger eller flytte tall. Fokuset i resten av spillet var ikke på kamp, men på å bli en bedre person. Det er fortsatt temmelig unikt. Historiefortelling og interaksjon med andre figurer var også svært viktig i spillet.