For kort tid siden skrev jeg om Commando Arcade, en ny versjon av det klassiske arkadespillet Commando laget for Commodore 64 av en gruppe entusiaster. Det var et imponerende arbeid, og et veldig underholdende spill.
Nå viser det seg at den samme gruppen har noe annet på gang. Noe som i mine øyne er enda mer spennende. De jobber nemlig med å gi Commodore 64 en skikkelig versjon av Ghosts’n’Goblins, et glimrende sideskrollende actionspill og en av åttitallets største klassikere.
På samme måte som med Commando, har Commodore 64 allerede en respektabel mikrodatamaskin-utgave av Ghosts’n’Goblins. Den er trofast mot originalen, og skilter dessuten med en av de kuleste låtene på plattformen (les videre for å høre den). Men den mangler likevel mye i forhold til arkadeversjonen, inkludert noen av de siste nivåene. Det er ikke fritt for at jeg gleder meg veldig til denne nyversjonen.
Det er forresten et artig sammentreff at Commodore 64-versjonene av både Ghosts’n’Goblins og Commando ble programmert av samme mann – Chris Butler. Han var en av de mest erfarne «oversetterne» av arkadespill på plattformen, og gjorde som sagt en god jobb med begge spillene. Selv om Commodore 64 har vært kommersielt død i godt over 20 år har det hele tiden vært veldig mye aktivitet på plattformen, blant annet takket være demoscenen, og resultatet er at dagens programmerere har mye mer kunnskap om hvordan de skal presse maskinvaren til det ytterste enn man hadde på åttitallet. At disse nyversjonene eksisterer må derfor ikke devaluere det Chris Butler og andre programmerere gjorde med plattformen på åttitallet.
Musikken er laget av Mark Cooksey. Det er ikke samme musikk som på arkadeversjonen.
De lager ikke spillmusikk som dette lenger. :(