En kan si mye rart om måten Marcus «Notch» Persson har brukt pengesekkene han har tjent på Minecraft, men han fikk i alle fall gjort én god ting: Age of Wonders III. Da nederlandske Triumph Studios ønsket å lage et tredje Age of Wonders-spill, og gjøre det skikkelig, slapp de å trygle foran en utgiver eller ordinær investor for å få budsjett. Marcus Persson åpnet lommeboka, fordi han elsker serien og hadde lyst til å se et tredje spill bli laget.
Resultatet var et skikkelig solid, turbasert strategispill. Det var gigantisk, vanedannende og velprodusert. Nesten litt for stort, faktisk – jeg er neppe den eneste som ga meg lenge før kampanjen var over, rett og slett fordi det tok så mye tid og jeg hadde litt lyst til å spille noen andre ting også.
Som om ikke det var nok, har Triumph Studios nå lansert den andre ekspansjonen til spillet. Den første gjenintroduserte hobbi… jeg mener, halflingene. Den nye pakken gir oss to ekstra fraksjoner, nemlig de gode, gamle frostlingene og en katteaktig rase ved navn tigran. Men ikke bare det, den gir oss en ny åndemaner-klasse (med vandøde enheter), masse andre nyheter og en kampanje som faktisk virker temmelig kul. Brukeranmeldelsene er svært positive, og mange av dem konkluderer med at denne ekspansjonen har gjort et allerede godt spill til en skikkelig klassiker. Videoer bak lenken.
Først, en trailer:
Så, en 20 minutter lang gameplay-presentasjon av nyhetene:
Og 20 ekstra minutter, med flere nyheter:
Nå er vel ikke Tigrans nye heller da. De kom jo inn i AoW2 som Azrac-erstatning kan man vel si. (Iallfall om man kombinerer dem med nomadene som kom i AoW:SM.)
Tigrans i AoW2 hadde jo også shredder, prowler, mystic & sphinx enheter slik som de har i AoW3.
Takk for innspillet, Jeg har endret på teksten nå. :)