Endelig er Next Car Game: Wreckfest tilbake på riktig spor

Få spill har gjort like stort inntog i flerspillervanene mine gjennom årene som det FlatOut 2 gjorde da det kom ut på midten av 2000-tallet, og sørget egenhåndig for at det stort sett var bilkjøring som gjaldt hver eneste kveld gjennom en hel sommer. Utvikleren, finske Bugbear, har siden det vært innom Ridge Racer-universet med sin egen versjon av arkaderaceren, mens FlatOut-navnet har blitt dratt ned i søla av det uavhengige FlatOut 3 – et spill du ikke må finne på å kjøpe, uansett hvor mye navnet skulle tyde på at dette er flotte saker.

Vrooooooooom
Tut tut. Ørn Ørn. Brooooooom. V8-er på vei!

Gleden var derfor stor da Next Car Game: Wreckfest ble annonsert for et par år siden, og spillet kom etter hvert ut i en versjon for dem som ønsket tidlig tilgang under utviklingen. Det viste seg, som du strengt tatt skal forvente for slike utgivelser, at spillet manglet en del vesentlige ting, men utviklerene hadde god driv og vinden i seilene, så oppdateringene kom tett og jevnlig. Så ble det dørgende stille på oppdateringsfronten

Det vi satt igjen med var et spill som manglet vesentlige egenskaper i flerspilleren, ingen karrieremodus, bare noen få biler å velge mellom og der mange av de få banene som var på plass bar preg av å være ganske så halvferdige. Problemet var at Bugbear hadde funnet ut at det måtte en komplett overhaling av bilfysikken til, der dekk- og dempersimuleringa ble fullstendig kastet på båten (som nå ikke hadde vind i seilene lenger) og utviklet fra bunnen av. Problemet var bare at dette stoppet oppdateringene på alle kantene som ikke hadde med fysikkmotoren å gjøre (noe det ikke burde, men sånn var tydligvis utviklingsmodellen deres), og alle forbedringene for resten av spillet kom aldri fram i det lyset det fortjente.

Til slutt kom endelig den store oppdateringen alle hadde ventet på ut, og dermed var spillet i en fullstendig uspillbar utgave for veldig mange av de som hadde fulgt spillet fram til nå. Det viste seg at det å overhale fysikkmotoren og samtidig gjøre den mer krevende, skapte problemer for mange av brukerene og inneholdt en mengde feil som ikke ble synlige før spillermassen fikk kastet seg over den. Nå kom imidlertid oppdateringene tett som haggel, og spillet som nå ser dagens lys er endelig blitt et spill som (igjen) kan omtales som en fullverdig oppfølger til FlatOut 2.

Om du tidligere har tenkt at det å spille FlatOut med ratt og pedaler ikke helt virker som tidenes kuleste ting, så har nå fysikkoppdateringen sørget for at dette virker som en plausibel idé i framtiden. Realismen i bilhåndteringa er en helt annen, og selv om det var mye styr og venting underveis i oppdateringsprosessen, er det nok ikke noen tvil om at Bugbear gjorde riktig valg med å kaste ut den gamle simuleringen og lage en ny – men utviklingsprosessen burde definitivt ha vært håndtert bedre. Det er fortsatt justeringer som må gjøres, men Wreckfest bærer nå tydelige tegn på å være på vei i riktig retning igjen.

Med det nye tempoet på oppdateringer ser høsten ut som den kan stå i de finske bilspills tegn, med kraftig inspirasjon fra både bilcross og amerikanske skrotbilløp.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.