Risen 3 var ikke fjorårets beste rollespill, men det var samtidig – i mine øyne, i alle fall – betydelig bedre enn mange ville ha det til. Hvis du klarer å overse det cheesy sjørøveropplegget, finner du et svært solid rollespill som belønner utforsking, byr på mengder av ting å gjøre, og har et oppgraderingssystem som for en gangs skyld ikke blir irrelevant etter ti timer. Nå har Piranha Bytes overrasket med en stor oppgradering for spillet.
Oppgraderingen gjelder dessverre kun grafikken, men til gjengjeld får vi en rekke kule forbedringer. Teksturoppløsningen økes, det samme gjør synsrekkevidden, og samtidig forbedres bildeoppdateringsfrekvensen. Utviklerne har også lagt inn nye «post processing»-effekter, og et nytt rendresystem som skal gjøre skyene og himmelen betydelig penere enn før.
Risen 3 var et temmelig pent spill fra før av, og nå er det altså enda flottere. Det eneste skåret i gleden er at forbedringene kun gjelder de som kjører spillet på et 64-bits operativsystem. Men hvem gjør ikke det, nå for tiden?
(det ser forresten ut til å være en ganske alvorlig «bug» i spillet akkurat nå, så kanskje det er lurt å vente til den er løst)
Jeg synes kanskje det er litt rart at spillet får en stor oppgradering ett år etter lansering, når det ikke lenger er spesielt relevant, men det betyr jo i alle fall at det bør flyttes noen hakk høyere opp på ønskelista di. Det er som sagt et svært solid spill, med noen litt teite elementer som gjør at helhetsinntrykket trekkes noe ned (åh, og den siste øya i spillet er egentlig helt bortkastet – det er langt nok fra før, og ingenting gøy å gjøre der).
Antakeligvis er dette forbedringer som har blitt utviklet i forbindelse med det kommende spillet fra Risen-utviklerne, Elex. Det er et postapokalyptisk science fiction-spill så det har heldigvis ingen pirater. Tror vi.