I Eco må spillerne overleve i realistiske økosystemer

Eco er et spill av den typen som kanskje er litt for ambisiøst for sitt eget beste, men jeg er mye mer glad i spill som prøver på litt for mye enn spill som prøver på litt for lite. Som navnet tilsier handler det i stor grad om økologi; det er et Minecraft-aktig spill satt på en liten klode med begrensede ressurser og realistiske økosystemer. Her må spillerne forsøke å samarbeide om å bygge et fungerende samfunn uten å ta knekken på livsgrunnlaget sitt.

Ecos verden er mye mindre enn Minecrafts. Det er en del av utfordringen.
Ecos verden er mye mindre enn Minecrafts. Det er en del av utfordringen.

Nå tenker du kanskje at det bare er å leve som en jeger og samler, og forsyne seg av fornybare ressurser i stedet for å styre med ting som gruvedrift og teknologi. Men det er et lite problem. Kloden trues nemlig av en fremtidig apokalypse, som blant annet kan komme i form av asteroide fra rommet. Dermed tvinges spillerne til å utvikle samfunnet og ta vanskelige valg, ettersom man ikke kan overleve dommedagsscenariene hvis man ikke gjør ting som potensielt kan skade planeten.

Utviklerne av Eco, som forresten sto bak det glimrende og kriminelt ukjente plattform/hjernetrimspillet Vessel, har i den siste måneden samlet budsjett for spillet sitt på Kickstarter, og spillet har for lengst passert folkefinansieringsmålet. Jeg er glad for at så mange tør å ta sjansen på et spill som dette, og jeg kommer nok til å gjøre det selv også. Men det er definitivt forståelig om ambisjonsnivået skremmer deg bort fra folkefinansieringskampanjen, og det er jo faktisk ikke slik at de desperat trenger pengene lenger.

Spillet har tydeligvis vært under utvikling en stund, og en tidlig lansering vil finne sted allerede i oktober. Her er Kickstarter-traileren:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.