The Secret of Monkey Island er 25 år

Det begynner å bli noen år siden tidenes beste rene eventyrspill ble lansert. 25, for å være helt eksakt – Ron Gilbert og teamet hos LucasFilm Games sendte den endelige versjonen avsted for masseproduksjon den 2. september 1990. De hadde på det tidspunktet ingen anelse om hvor viktig spillet kom til å bli.

Dette bildet er fra EGA-versjonen av spillet.
Dette bildet er fra EGA-versjonen av spillet.

Det er Ron Gilbert selv som spretter champagnekorken for jubileet på bloggen sin (kult design, forresten!). Der forteller han litt om de siste månedene i spillets utvikling, og hvordan testingen foregikk. Nye versjoner av spillet måtte kopieres på disketter og installeres på testernes maskiner – det var ikke noen nettverk der i gården – og bare den prosessen alene tok flere timer. Men det var veldig viktig å fikse feilene, for når spillet først hadde blitt sendt avsted, var det selvsagt ikke mulig å distribuere oppdateringer via nettet.

Her er et passe sprøtt sitat:

When the release candidate passed testing, it would be sent off to manufacturing. Sometimes this was a crazy process. The builds destined for Europe were going to be duplicated in Europe and we needed to get the gold master over there, and if anything slipped there wasn’t enough time to mail them. So, we’d drive down to the airport and find a flight headed to London, go to the gate and ask a passenger if they would mind carry the floppy disks for us and someone would meet them at the gate.

Can you imagine doing that these days? You can’t even get to the gate, let alone find a person that would take a strange package on a flight for you. Different world.

Min utgave av spillet er selvsagt for Amiga.
Min utgave av spillet er selvsagt for Amiga.

Gilbert vet ikke nøyaktig når spillet kom i butikkene – distribusjonen var også en tidkrevende prosess, og butikkene la simpelthen spillet ut i hyllene da de fikk det. Han anslår at det ble tilgjengelig for salg senere samme måned eller tidlig i oktober. Det ble, som vi alle vet i dag, svært godt mottatt både av pressen og spillere, men i motsetning til hva spillets rykte leder oss til å tro, var det ingen enorm salgssuksess. Flesteparten av Sierras spill solgte betydelig bedre, sier Gilbert.

I likhet med oss, drømmer Gilbert fortsatt om å lage et nytt Monkey Island. Men det skjer neppe.

I don’t know if I will ever get to make another Monkey Island. I always envisioned the game as a trilogy and I really hope I do, but I don’t know if it will ever happen. Monkey Island is now owned by Disney and they haven’t shown any desire to sell me the IP. I don’t know if I could make Monkey Island 3a without complete control over what I was making and the only way to do that is to own it. Disney: Call me.

I mellomtiden må vi bare glede oss til Thimbleweed Park, og håpe at Gilbert og resten av LucasArts-veteranene bak det spillet fortsat har det som skal til for å lage et glimrende eventyr. Men vi kan ikke gi helt slipp på Monkey Island enda. Vi må nemlig ha litt musikk! Her er tittelmelodien på Amiga:

Musikken i Monkey Island ble komponert av Michael Land, med hjelp fra Barney Jones og Andy Newell. En artig detalj er at Amiga-oversettelsen ble gjort av Chris Hüelsbeck og Michael Stemmle fra tyske Rainbow Arts – Hüelsbeck er kanskje mest kjent for sin musikk for Turrican-serien og The Great Giana Sisters. Her er en av favorittlåtene mine fra spillet, LeChucks tema:

Originalversjonen av The Secret of Monkey Island er dessverre ikke tilgjengelig for salg, men spillet fikk en nyutgave for noen år siden. Den er ikke så forseggjort som en kanskje skulle ønske seg, med tanke på spillets status (grafikken ser spesielt «billig» ut, og utseendet til Guybrush er rimelig katastrofalt), men den fungerer – og du kan spille gjennom spillet med gammel grafikk og lyd.

Om du ikke har testet spillet, skal ikke jeg bruke tid på å skryte av det her. Ta heller en titt på denne reklamen:

2 kommentarer om “The Secret of Monkey Island er 25 år”

  1. Strålende spill, men oppfølgeren feier den av banen på alle områder. Er derfor ikke helt sikker på om hvor bra Gilbert egentlig var (er) som eventyrspill-designer, men det finner jo ut når Thimbleweed Park kommer ut. Dumt ikke Gilbert, Schafer og Grossmann kunne lagd noe «gammeldags» sammen igjen. Hadde vært spennende å se hvor bra det hadde blitt.

    Svar
    • Schafer lage noe gammeldags? Det hadde tatt seg ut. :p

      Og det var vel ikke god-fekting i toeren (vel?) så det er iallfall et område der orginalen er overlegen!

      Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.