Historien om US Gold

I går mottok jeg boken The Story of US Gold, og jeg tenkte å skrive noen kjappe ord om førsteinntrykkene. Dette er nok en folkefinansiert bok, laget av samme gjengen som sto for The History of Ocean Software, og jeg er så langt veldig imponert over resultatet.

US Gold var i lang tid den nest største spillutgiveren i Storbritannia (etter Ocean), og jeg vil tippe at hvis du hadde en Commodore 64 eller Amiga på åtti- og nittitallet, vil mange av spillene du husker godt fra den tiden enten ha vært utviklet av/for US Gold, eller utgitt i Europa av dem. For oss europeere er dette et selskap som var vel så viktig, om ikke viktigere, enn de største navnene fra amerikansk og japansk spillindustri.

Den første delen av boken forteller hele historien om US Gold, fra den spede begynnelsen der de rett og slett bare bestilte spill fra USA og solgte dem videre til britiske spillbutikker, via glansperioden der de og distribusjonsvirksomheten CentreSoft dekket en massiv del av det britiske markedet, til selskapets endelikt etter å ha blitt kjøpt opp av Eidos.

Husker du dette?
Lillehammer-spillet var ikke US Golds beste. Da hadde de mer suksess med Winter Games, som de distribuerte for Epyx i Europa.

Historien er lettlest og full av kule anekdoter og detaljer, og gir et godt inntrykk av det som må ha vært litt av et eventyr å være med på. I tillegg gir både denne og Ocean-boken et generelt inntrykk av en bransje preget av det som mildt sagt kan kalles cowboyvirksomhet, og en får helt klart følelsen av at det var litt andre regler som gjaldt på åttitallet.

Resten av boken består av små, selvbiografiske tekster skrevet av folkene bak noen av US Golds viktigste spill. Siden selskapet startet som en spesialist på å distribuere amerikanske spill i Storbritannia og Europa, inkluderer dette utvalget mennesker fra en rekke av de kjente, amerikanske utviklerhusene – Epyx, Access Software, og så videre. Det er massevis av spennende stoff her, for alle som liker spillhistorie.

Det var gode penger å tjene på spillsalg.
Det var gode penger å tjene på spillsalg. Penger resulterte i raske biler, og merkelige historier om lettkledde damer. Det var en annen verden på åttitallet.

Boken er dessuten full av bilder, som historiske fotografier, skjermbilder, boksbilder og reklamer. Hver side er rett og slett en fryd å åpne, og produksjonskvaliteten er skikkelig høy. Det betyr nok at selve tekstmengden er noe mindre enn det de 231 sidene kan gi inntrykk av, men i mine øyne er det slik spillhistorie skal presenteres.

Impossible Mission var et av Epyx-spillene US Gold distribuerte.
Impossible Mission var et av Epyx-spillene US Gold distribuerte.

Boken har likevel noen potensielle svakheter. Veldig mye av teksten virker å være direkte avskrift av intervjuer, og er preget av et muntlig språk. Teksten refererer også stadig til Anne Brown, som var med å grunnlegge US Gold, men jeg har fortsatt til gode å se hennes stemme i boken. Litt synd. Jeg skulle også likt å høre mer om nedturen på slutten – hva som egentlig skjedde. Intervjuobjektene var kanskje ikke så veldig interessert i å snakke om akkurat det, men det gjør at historien ikke føles helt komplett.

Jeg har bare lest litt av boken, og bladd gjennom resten, men alt tyder på at dette er en bok som alle med interesse for europeisk spillhistorie bør ta en titt på. Det gjelder i aller høyeste grad også Ocean-boken. Disse bøkene er ikke direkte billige (20 pund for Ocean-boken og 25 pund for US Gold-boken), men kvaliteten er som sagt høy.

Som en Kickstarter-backer fikk jeg boken sammen med en kjøleskapmagnet (eh?) og en CD med remixer av Commodore 64-musikk gjort i Jean Michel Jarre-stil. Helt unødvendig, selvsagt, men artig nok. Jeg backet i sin tid også Ocean-boken, samt en kommende bok ved navn The Story of the Commodore 64 in Pixels fra samme gjeng. De er kanskje litt for glad i folkefinansiering, men så lenge det de produserer holder denne standarden, så vil jeg nok fortsette å støtte dem.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.