En av «roguelike»-sjangerens storheter kommer i ny versjon i dag. Forbered deg på å dø (eller i det minste bli mutert til det ugjenkjennelige).
ADOM, eller Ancient Domains of Mystery, er «roguelike»-spill som opprinnelig ble lansert på nittitallet. Det ble videreutviklet over flere år, og opplevde stor popularitet, før ting begynte å roe seg på denne siden av tusenårsskiftet. Men nå er ADOM tilbake, og i dag lanseres spillet på Steam.
Som «roguelike»-spill flest kan ADOM beskrives som et rollespill med svært stort handlingsregister, der du ploppes ned i en livsfarlig verden og må eksperimentere deg til seier. Skjønt, det er mest sannsynlig at du eksperimenterer deg til døde i stedet; ADOM er veldig, veldig, veldig vanskelig. Jeg vurderer faktisk å legge til et par «veldig»-er til der, for å virkelig understreke hvor vanskelig det er.
I motsetning til mange andre «roguelike»-spill, har ADOM mange elementer som er like hver gang du spiller. Det hele foregår på et fastsatt kart, og i løpet av spillets gang vil du for eksempel finne flere byer. Men dette er et enormt spill, med hundrevis av steder å utforske, og mesteparten er på ett eller annet vis unikt for hvert spill.
Mange nyheter
Dagens versjon av ADOM kan spilles i grafikkmodus, selv om den originale ASCII-modusen fortsatt er med.
Spillet kan også skreddersys på mange andre måter – et sentralt og omdiskutert aspekt av originalspillet er korrupsjonssystemet, som gradvis vil mutere deg basert på hvor mye korrupt energi du absorberer. Dette vil gi deg nye og hendige egenskaper, men også mange ulemper, og til slutt ender du opp som en slimklatt ute av stand til å gjøre noe som helst. Men nå kan hele prosessen skrus av om du ønsker (*lage kyllinglyder*).
Spillet har også fått en historiemodus som lar deg lagre og laste inn spillet ditt. I originalen er døden permanent, og lagrefilen overskrives når du dør.
Steam-utgaven skilter selvsagt med «achievements» – over 70 stykker, for å være eksakt – og muligheten til å bli hjemsøkt av spøkelsene til andre spillere. Ukentlige utfordringer loves vi også.
Spillskaper Thomas Biskup forteller at selv om ADOM er et komplett spill, vil han fortsette å utvikle det videre «så lenge det er interesse for det». Alle kommende oppdateringer vil være gratis.
Funfact: Minecraft-skaperen Markus Persson er en stor fan av ADOM, og da jeg intervjuet ham i 2010 trakk han frem spillet som en av inspirasjonskildene til Minecraft.
Skulle bare mangle om man ikke kunne lagre og fortsette seinere, selv for roguelikes. Minner meg på at jeg kanskje fortsatt har noen Incursion saves som venter på meg. http://www.incursion-roguelike.net/
Man kan jo lagre i standard-modus, men kun ved å avslutte spillet. Og lagrefilen overskrives når du dør.