Stardock letter på sløret om nye Star Control

Star Control 2 er et av tidenes beste spill. Det blir spennende å se om Stardocks nye oppfølger kan måle seg.

Få spill har hektet meg like mye som Star Control 2, et episk romspill satt til et åpent og dynamisk univers. Dette var imidlertid ikke et tradisjonelt «tjen deg søkkrik i rommet»-spill som Elite eller X-serien, men et historiedrevet eventyr der du måtte lede et opprør mot en mektig allianse som for mange år siden hadde overvunnet menneskene og deres venner.

Underveis måtte du samle ressurser, bekjempe fiender og, ikke minst, kommunisere med en variert gjeng romraser. Noen var merkelige, andre var morsomme, og andre igjen var ganske skumle. Og så var det Orz, da. Hm.

Lar universet fra originalspillene ligge

Konseptbilde.
Konseptbilde.

Nå har Stardock-sjef Brad Wardell snakket med The Escapist om det kommende Star Control-spillet.

Stardocks nye Star Control-spill henter mye inspirasjon fra Star Control 2, men foregår i et alternativt univers. Det virker ikke som utgiveren har gitt opp ideen om at originalskaperne Fred Ford og Paul Reiche III skal lage sitt Star Control 3 (Legend-spillet ved samme navn regnes ikke), så de vil ikke rote med det universet. Ford og Reiche skapte senere Skylanders-serien, og er fortsatt opptatt med de greiene der.

Enkelte medlemmer av originalteamet er imidlertid involvert, inkludert en av musikerne.

Det nye spillet utvikles av et helt nytt team hos Stardock, som holder hus i samme bygg som Oxide Games (Ashes of the Singularity) og Mohawk Games (Civ IV-designer Soren Johnsons nye studio). Begge disse studioene samarbeider med Stardock, og er involvert i utviklingen av nye Star Control.

Avansert grafikkmotor

En av de mindre hyggelige rasene du treffer i Star Control 2.
En av de mindre hyggelige rasene du treffer i Star Control 2.

Spillet bruker Ashes-motoren, og skilter blant annet med muligheten til å sømløst zoome inn på planetene i universet. I originalspillet sendte man ned et kjøretøy for å sanke ressurser fra disse planetene, og ressursinnsamling blir en viktig del av det nye spillet også – men hvordan det vil foregå vet vi ikke. Wardell sier imidlertid at det ikke vil være en separat utforskningsmodus.

Spillmotoren vil også tillate svært detaljerte figurer, og Stardock-sjef Brad Wardell hevder at dialogsekvensene i spillet vil ha grafikk som ikke er langt unna det nivået vi ser i moderne animasjonsfilmer. Han sier også at de har lagt opp budsjett for tolv timer med dialoger. Forfatterne inkluderer Chris Bucholz fra Cracked.com.

Om du har lyst til å teste Star Control 2, finnes det flere muligheter. Originalen er til salgs på GOG (i en samlepakke med det første Star Control-spillet, som er ganske annerledes), og det er også laget en imponerende gratisversjon ved navn The Ur-Quan Masters.

En kommentar om “Stardock letter på sløret om nye Star Control”

  1. Problemet med at det er Stardock som utvikler dette er at alle spillene deres vel fort kan oppsummeres som «greie nok», og det er jo ikke det beste utgangspunktet når man håper noe blir kjempebra. Får håpe Soren Johnson er tungt involvert. Om han fremdeles har det i seg da…

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.