Førsteinntrykk: Scrap Mechanic

Dette kreative byggespillet gjør det kjempeenkelt å bygge fantasifulle maskinerier.

Scrap Mechanic er et sandkassespill som ble lansert på «early access» denne uken, og siden jeg er litt svak for denne typen spill kjøpte jeg det for å ta en titt. Moroa foregår på en planet der det foregår helautomatisk jordbruk ved hjelp av roboter, og din jobb skulle egentlig vært å vedlikeholde disse. Uheldigvis har noe gått fryktelig galt, og robotene har blitt forvandlet til drapsmaskiner.

Katapultsete.
Katapultsete.

Det er i alle fall dette som er planen. Akkurat nå er nemlig Scrap Mechanics kun et kreativt byggespill, der du får uendelig med ressurser og ingen farer eller hindringer å bekymre deg over. Etter hvert skal det, i ekte Minecraft-stil, få en overlevelsesmodus med dag/natt-syklus, kamp og ressursinnsamling, men den er altså ikke implementert.

Man bør være flere

Man kan spille Scrap Mechanic alene, men det er meningen at man skal spille det sammen med andre. Jeg vet ikke om det er noe ideelt antall spillere (vi var to). Det fine med Scrap Mechanic er at det er nokså enkelt å komme inn i – det tok oss ikke så veldig lang tid å bygge våre første fungerende «biler»; Scrap Mechanic er ikke spesielt vanskelig å lære seg, og grensesnittet er alt annet enn komplisert. I de første timene eksperimenterte vi med alt fra enkle bygninger til feilslåtte forsøk på å lage romraketter.

Vi kom ikke så langt at vi bygde store prosjekter sammen, men litt av sjarmen med slike spill er jo å lage ting hver for seg, og så ha det moro med dem sammen. Litt senere hadde vi en Top Gear-aktig designkonkurranse; vi kom frem til et spesifikt mål, og så hvem som kunne oppnå det på kulest mulig måte. Det morsomme er at løsningene våre var helt forskjellige fra hverandre.

Kan din motorsykkel gjøre dette?
Kan din motorsykkel gjøre dette?

Selve byggesystemet er veldig enkelt. Det er som å bygge med byggeklosser, bare at det å bygge vegger og slikt gjøres i en håndvending, i stedet for å sette dem sammen blokk for blokk.

Det å bygge en bil, for eksempel, er veldig enkelt. Du trenger et slags karosseri (som du designer selv, blokk for blokk), et pilotsete, en motor og hjul. I tillegg må du feste hjulene i leddkoblinger, som kan roteres. Hvis ikke kan ikke hjulene bevege seg rundt, og det er jo litt greit. For å lage et ordinært bakhjul er det bare å koble et ledd på karosseriet, og koble hjulet på dette. Men skal du ha et hjul som kan svinge – også ganske greit å ha med – må du bruke et ekstra ledd (som ligger horisontalt), og feste hjulmekanismen til dette.

Når du så har satt sammen bilen din, bruker du enkelt et verktøy for å koble de ulike leddene som skal drive bilen fremover til motoren, og så koble både motor og svingeleddene til pilotsetet. Voila! Du har en fungerende bil.

Buh-bye!
Buh-bye!

Mange muligheter

Litt mer avanserte mekanismer kan lages ved hjelp av en kontroller-blokk. Denne kan du koble til ulike ledd, og sette inn en serie med instruksjoner. For eksempel kan du si at når den aktiveres, skal ett ledd bevege seg 90 grader fremover, mens et annet skal bevege seg 45 grader bakover. Disse kontrollerblokkene kan så kobles til knapper og brytere, slik at hele serien aktiveres ved hjelp av et enkelt knappetrykk. Nyttig hvis du for eksempel vil lage en automatisk dør eller, tja, en lastebil som kan transformeres til et jetfly.

Her er noen av tingene vi har laget i spillet:

Det eneste som er litt irriterende, er at man ikke for eksempel kan koble samme ledd til to separate motorer. Det hadde vært nyttig om man for eksempel ønsket at samme ledd skulle være en del av to forskjellige prosesser. Jeg begynte etter hvert også å savne var muligheten til å kopiere og lime inn, slik man for eksempel kan i Infinifactory.

Det er lett å koble ting sammen.
Det er lett å koble ting sammen.

En funksjon jeg liker veldig godt i Scrap Mechanic, er jekken. Et hvert du har laget objekt kan festes til en jekk, og så flyttes hvor som helst (bare det er plass til jekken på bakken). I tillegg kan du naturlig nok bruke jekken til å løfte objektet opp, slik at du for eksempel får tilgang på undersiden. Jekken er såpass smart at den skønner hva som skal være ned og hva som skal være opp, så om du har rullet rundt med bilen din, kan du også fikse dette ved hjelp av jekken. Den fjernes igjen med et museklikk.

Rent teknisk opplevde vi at spillet begynte å lagge mer og mer etter hvert som vi spilte. Jeg er litt usikker på om det var fordi vi fylte opp verden med stadig mer avanserte maskinerier, eller om det rett og slett bare var fordi spillet hadde kjørt en stund. Men det er i alle fall noen ting her som utviklerne bør se på.

Ren sandkasse

Akkurat nå er det altså ikke noe egentlig poeng ved å bygge ting i spillet, annet enn å gjøre det for moro skyld og for å se om en eller annen idé faktisk lar seg gjennomføre. Mange av sandkassespillene som har dukket opp i etterkant av Minecraft-suksessen sliter litt med å kombinere byggingen med andre spillelementer på en helhetlig god måte, og hvorvidt Scrap Mechanic vil lykkes her er alt for tidlig å si.

Den ser rar ut, men du vil sette pris på de ekstra hjulene når du ruller rundt.
Den ser rar ut, men du vil sette pris på de ekstra hjulene når du ruller rundt.

Det jeg imidlertid kan si, er at byggesystemet er veldig moro å leke med. Det er fleksibelt nok til å gi deg stor frihet, samtidig som det er lett nok til at du kan ha det moro omtrent fra første minutt. Der spill som Space Engineers nok byr på mer moro i lengden, er Scrap Mechanic et mye lettere spill å sette seg ned med, for bare å ha det gøy. Jeg er usikker på hvor lenge det frister å gå tilbake, men jeg føler allerede at jeg har fått nok moro ut av Scrap Mechanic til at jeg ikke angrer på kjøpet. Steam sier at jeg har spilt spillet i seks timer, og jeg har tenkt å spille mer.

Jeg må samtidig selvsagt poengtere at så lenge det ikke finnes noen overlevelsesmodus eller mål i spillet, så er det ikke et spill du bør kjøpe om du planlegger å spille alene. Da bør du heller ta en titt på Besiege, et ganske stilig bygge/hjernetrimspill som ble lansert på «early access» i fjor. Men om du har en venn eller to som gjerne vil bygge litt sammen med deg, tror jeg Scrap Mechanic allerede nå kan være verd pengene. Tiden vil vise om det blir noe mer enn det, og om det klarer å skille seg ut i en sjanger som begynner å bli veldig godt befolket nå.

Du kan kjøpe Scrap Mechanic på Steam, og spillet koster 140 kroner. Prisen skal visstnok opp når spillet er ute av «early access». Trailerino:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.