De fleste hade nok gitt opp for lenge siden, men Peter Molyneux og gjengen i 22Cans har nå lansert et nytt Godus-spill.
Peter Molyneux og resten av gjengen i 22Cans har akkurat lansert et nytt «early access»-spill, Godus Wars. Det er gratis for alle som eier Godus, og du får også Godus med på kjøpet om du punger ut for Godus Wars. Godus Wars skal være mer strategi- og kampfokusert enn Godus var, og der Godus ble beskrevet som et gudespill, beskrives dette som et sanntidsstrategispill.
Vi loves hundrevis av ulike kart å kjempe over, og alle kan manipuleres underveis. Spillet skilter også med femti forskjellige enheter, fire ulike guder å spille som (med ulike egenskaper), og skal etter planen foregå på syv ulike kontinenter. Tidligversjonen som er lansert nå, har imidlertid kun ett kontinent. Kontinent nummer to ser ut til å befinne seg i en «premium-ekspansjon».
Oppdatering: Ikke overraskende reagerte spillerne negativt på å måtte betale for kontinent nummer to, så utviklerne har ombestemt seg og gjort det gratis.
I en post på Steam prøver Molyneux og gjengen å forklare hvorfor de nå har lansert et nytt spill, og hvorfor de har valgt å gjøre det til et separat spill.
Er det bedre enn Godus?
Spillet har dessverre to problemer: Det har ordet Godus i navnet, og det kommer fra Peter Molyneux – mannen alle elsker å hate. Det er med andre ord veldig vanskelig å finne ut hvor godt Godus Wars egentlig er, ettersom alle ærlige tilbakemeldinger drukner i all støyen rundt. Men jeg tror nok uansett det er lurt å behandle spillet med en sunn dose skepsis.
De fleste er nok enige om at Godus var en katastrofe. Resultatet som dukket opp for salg var langt unna det Kickstarter-backerne trodde de hadde blitt lovet, og man skal lete lenge for å finne folk som mener det er et særlig interessant spill på egenhånd. Godus ble også en katastrofe for spilldesigneren Peter Molyneux, som i mange år har hatt et rykte på seg for å love mer enn han kan holde, men nå fikk føle spillernes harme på alvor. Antakeligvis ble ryktet hans som spilldesigner for alltid ødelagt av Godus.
Men han skal ha ros for ikke å ha gitt opp, noe han visstnok var nær ved å gjøre etter et brutalt intervju på nettstedet Rock, Paper, Shotgun i fjor (et intervju jeg forøvrig er overbevist om at PFU hadde hatt en og annen ting å si om hvis det hadde blitt publisert her i Norge, og som jeg velger å ikke lenke til).
En av mange grunnen til at John Walker ikke akkurat har en høy stjerne i min bok….. Synes litt synd på Peter Molyneux. Han har gitt så mye føde til verdens internettroll at han bare kan tape herfra og til evigheten uansett hva han holder på med.
Ja, i den grad John Walker hadde noen stjerne i min bok, mistet han den der.
Dette er jo bare Godus – videreutviklet, som det alltid var planer for helt siden Kickstarteren (spillet skulle komme i to deler).
De prøver seg på rebranding og «nytt» spill for å få vekk negative reviews og omtale på Steam. Det gamle Godus tas vekk fra butikken.
Dessverre har de undervurdert Steam-brukerne, som hamrer løs med nye, negative reviews :p
Det sistnevnte der er akkurat den uhjelpsomme støyen jeg snakket om i artikkelen. I stedet for å dømme Godus Wars på egne premisser, hiver folk inn en negativ anmeldelse fordi de ikke likte Godus for ett år siden. :-/
(jeg har for all del forståelse for mye av den negative oppmerksomheten Molyneux og Godus får, men er ikke noen fan av ulveflokkmentaliteten på nettet)
Spørsmålet er vel hvorfor de rebrander og prøver å selge dette som et nytt produkt, når det bare er snakk om en del som alltid har vært planlagt i Godus. Det er ikke et nytt spill, bare et nytt navn. Det er det folk går bananas over. Som nevnt, så er det originale Godus fjernet fra butikken og ikke lengre mulig å kjøpe. Jeg tviler på at det var noen andre grunner for rebrand enn å prøve å kvitte seg med dårlig omtale, samt å tyne ut litt ekstra penger som en «nylansering» vil gjøre (de får jo omtale, og kommer øverst i Steam-butikken igjen).