Isometrisk åpen verden-rollespill med alt fra turbasert kamp til jordbruk.
I forrige uke ble rollespillet Balrum lansert på Steam. Dette er et retro-inspirert, isometrisk spill satt til en åpen verden, der du får utforske miljøene dine i sanntid og ta del i turbaserte, taktiske kamper når du støter på folk og fe som ikke vil deg vel.
Spillet skilter med en rekke sideoppdrag i tillegg til hovedoppdragene, og det skal være tre separate veier gjennom spillet. I tillegg til å utforske grotter og andre typiske rollespill-greier, kan du bygge opp ditt eget hjemsted i spillet, og drive med jordbruk. Grunnen til at dette kan være interessant er at spillet har avanserte overlevelsesmekanismer.
Ellers skrytes det blant annet av at du får muligheten til å temme villdyr, slik at du får noen å dele eventyrene dine med.
Balrum har fått stort sett positive tilbakemeldinger etter Steam-lanseringen, og folk ser blant annet ut til å sette pris på spillets dype «crafting»-system. Her er en trailer, og under finner du «skrytelisten» over funksjoner i spillet:
- Real-Time world with Turn-Based Combat
- A huge Open World with dozens of Dungeons to explore
- Spend your learning points to create a pure class or a hybrid class
- Dozens of Side Quests and an Epic Main Quest
- Three separate paths leading to the end
- Building
- Farming
- Tame various animals to be your loyal Companion
- Deep Crafting System which allows you to create custom items
- Day/Night Cycle with Weather Effects
- Survival Mechanics
Husker jeg leste om Kickstarteren deres på rpgcodex for lenge siden. Når jeg ser noen av argumentene for hva som er galt med spillet, blir jeg litt skeptisk. For tre-fire år siden hadde jeg hoppet på ethvert lovende spill av denne typen, men nå kommer de heldigvis ut så hyppig igjen at man kan (og må) prioritere.
Ser ut som codexen ikke synes det er så verst, selv om de var skeptiske før lansering. Men vinden kan jo snu fort der. :P