Square Enix-støttet prosjekt skal gjenoppvekke Fear Effect-serien.
Fear Effect var et tredjepersons actioneventyr for den originale PlayStation-konsollen, der utviklerne brukte en ganske interessant teknikk for å komme unna datidens teknologiske begrensninger. Spillet brukte fastsatte kameravinkler, slik for eksempel de gamle Alone in the Dark og Resident Evil-spillene gjorde. Men miljøene var ikke forhåndsgenererte bilder – i stedet besto de av videofiler som ble spilt av dynamisk av spillet.
Nå ønsker et fransk studio ved navn Sushee å gjenoppvekke Fear Effect fra de døde, men ikke helt i samme stil som de filmatiske originalspillene. De jobber nemlig med et taktisk actionspill sett fra isometrisk fugleperspektiv, der du kan styre opp til fem figurer samtidig.
Den grafiske stilen er imidlertid rimelig intakt, og vi får også et gjensyn med originalspillenes hovedpersoner. Handlingen er satt til Grønland, fire år etter hendelsene i Fear Effect 2, og som vanlig blandes cyberpunk-aktig sci-fi med overnaturlige elementer.
Spillet støttes av Square Enix, som vil stå for lanseringen, men det er Sushee selv som må finansiere det – noe de i alle fall delvis ønsker å gjøre via folkefinansieringsplattformen Kickstarter. Her er presentasjonsvideoen deres:
Fear Effect Sedna, som det nye spillet heter, skal etter planen lanseres i mai 2017.
Kommer ikke til å støtte spill som Squeenix prøver å få fansen til å finansiere så de slipper. Håper kampanjen feiler så Squeenix må betale selv, noe de selvsagt kommer til å gjøre, så får jeg vurdere om det ser bra ut når det er ferdig.
I utgangspunktet leste jeg også at spillet skulle være inspirert av de nye Shadowrun-spillene, men nå virker det som det kommer til å foregå i sanntid, så da ble det plutselig ikke såååå interessant lenger heller.