Nå får vi nok en grunn til å teste det unike fantasy-strategispillet.
Thea: The Awakening er et turbasert strategispill med «roguelike»-elementer som foregår i en slavisk-inspirert fantasiverden etter at en apokalyptisk hendelse har utryddet nesten hele menneskeheten. Du får lede en gruppe overlevende, og må forsøke å sikre at de fortsetter å overleve i en verden som plutselig har blitt svært farlig.
Spillet kom opprinnelig ut i november i fjor, og nå har det fått en svær gratisutvidelse. Denne legger til en ny historie, nye kjempemonstre (navnet på utvidelsen er forøvrig Return of the Giants), og heldigvis også nye bygninger og våpen som kan brukes.
Utvidelsen inkluderer også 70 nye situasjoner som kan finne sted i spillet, der du ofte får ulike valg (slik som i for eksempel Sunless Sea, King of Dragon Pass eller Sorcery!-spillene). Utviklerne har også gitt ut et redigeringsverktøy som lar spillerne designe sine egne situasjoner. Mer musikk får vi også, samt andre funksjoner som spillmiljøet har bedt om. Trailer:
Utviklerne har forøvrig også gitt oss litt salgsstatistikk – de forteller at Thea har solgt 50 000 kopier så langt, noe de er veldig fornøyd med, ettersom det er fem ganger så mye som de opprinnelig hadde som målsetning. Det er gøy å se at et nisjespill av denne typen kan selge såpass godt, og jeg håper disse tallene inspirerer flere utviklere til å lage beinharde strategispill.
Et potensielt interessant poeng her, er at halvparten av utviklingskostnadene ble dekket av å selge systemet som genererer spillbrettet på Unity Asset Store – det betyr at mange utviklere nå sitter med verktøyene de trenger for å lage hex-baserte strategispill.
Til sist nevner de at en DRM-fri utgave av spillet nå vil lanseres i boks i ulike land.
Frister nesten å kjøpe den spillbrettgeneratoren…… så kan Godsaker lage det Master of Magic-spillet han alltid gnåler om. :P (Dvs det er vel jeg som må lage det, mens han bare klager på at jeg ikke lager det bra nok)
Forbedre perfeksjon? Hold deg unna Master of Magic!