Minitilbakeblikk: International Soccer

International Soccer på Commodore 64 var ikke helt som FIFA 16.

Jeg begynte ikke å like fotballspill før nærmere midten av nittitallet, da Sensible World of Soccer marsjerte inn i livet mitt og, naturligvis, tok over en god porsjon av det. Men mitt første møte med sjangeren kom mange år tidligere, med et spill jeg tipper også fungerte som en introduksjon til fotballspill for ganske mange andre barn på åttitallet: International Soccer på Commodore 64.

International Soccer kom i 1983.
International Soccer kom i 1983.

International Soccer var et av veldig få spill jeg hadde på elektronisk kassett («cartridge»), men selv om lagringsmediet ga det en automatisk fordel i forhold til spill som tok mange minutter å laste det inn, var det ærlig talt aldri en favoritt. Jeg syntes det var for treigt og for enkelt – rett og slett for kjedelig. Det hjalp vel ikke at jeg heller ikke hadde et snev av interesse for sporten. Fotball på TV var det verste jeg visste, og i friminuttene på skolen hadde jeg bedre ting å gjøre. Slik som å leke, for eksempel.

Men allerede da jeg fikk min første befatning med International Soccer, var det et gammelt og utdatert spill. Hadde jeg vært mer interessert i fotball, så hadde jeg kanskje oppdaget klassikere som Microprose Soccer og Emlyn Hughes International Soccer, og dermed skjønt noe som ikke gikk opp for meg før alt for mange år senere: at fotballspill kan være kjempegøy, uansett hvor interessert man er i den faktiske sporten.

Spenningen stiger!
Spenningen stiger!

I de senere årene har jeg også innsett at International Soccer fortjener en høyt aktet plass i den delen av spillhistoriens haller som er dedikert til fotballspill og sportsspill generelt. Det kom allerede i 1983 – det er faktisk så gammelt at det har en egen modus for sort/hvitt-TV – og sammenlignet med andre fotballspill fra den tiden er det temmelig avansert.

Solid presentasjon

Handlingen sees skrått fra siden, og spillet skilter med en stor, skrollende bane. Tidligere fotballspills strekmenn byttes ut med store og velanimerte figurer. Ballen sparkes i en realistisk kurve, spretter og oppfører seg generelt som om den har en viss tyngde. Lydeffekter som dommerfløyte og jubel når du scorer er med, og hvis du myser litt, ser det riktig så autentisk ut. Jeg vil faktisk våge å påstå at International Soccer var det første fotballspillet som faktisk klarte å levere en troverdig, visuell representasjon av sporten.

Bare for å bevise at jeg har vunnet en gang.
Bare for å bevise at jeg har vunnet i alle fall én gang.

Spillet har både utspark fra fem-meter, hjørnespark og innkast. Den eneste regelen som ikke er med, er offside. Men det tok sin tid før fotballspill begynte å simulere offside; flere av nittitallets største klassikere, slik som Kick Off-spillene og Sensible World of Soccer, ignorerte også denne regelen.

Enkel kontroll over målvakten får vi også, og spillet inkluderer en slags form for heading. Ballen kan til og med sprette i målstengene.

Du kan velge om du vil spille mot en datastyrt motstander eller en annen spiller, og hver spiller får velge draktfargen sin. Muligheten for å spille med en venn er nok en av grunnene til at spillet fortsatt huskes godt av mange gamle Commodore 64-eiere, og spillet fikk også rikelig med ros i pressen.

Sammenlignet med senere fotballklassikere er det selvsagt likevel veldig simpelt. Hvert lag har seks spillere, og det er ikke forskjell på å sentre ballen eller skyte. Et spark er et spark. Det er heller ingen mulighet til å takle motstanderne, på noen annen måte enn å løpe i dem (spilleren med ballen løper alltid langsommere enn resten). Derfor kan du verken pådra deg frispark eller kort. En veldig irriterende mangel er at du ikke selv kan velge når du skal bytte spiller, så du blir ofte løpende med en spiller som er håpløst langt unna det som skjer.

Likevel: Da jeg testet spillet nå nylig, kunne jeg ikke annet enn å bli litt imponert. Hele spillet får plass på 16 «kilobytes», noe som rett og slett er latterlig lite, og på tross av mine negative følelser for spillet i barndommen, syntes jeg faktisk det var litt artig å surre med nå. Skal jeg spille et gammelt fotballspill er det fortsatt mange andre jeg ville valgt før dette, men om jeg noensinne blir spurt om å være med på en runde International Soccer i fremtiden, tviler jeg på at jeg kommer til å si nei.

I videoen under spiller jeg en runde mot datamaskinen. Jeg gjør det ikke spesielt godt, men du får forhåpentligvis et visst inntrykk av spillet likevel:

Utvikleren bak International Soccer er Andrew Spencer, som vi allerede har stiftet bekjentskap med her på Spillhistorie.no. Han var nemlig også en av de to skaperne av westernspillet High Noon.

Bilder/video: Jeg har tatt alt av bilder og video selv. Videoen har noen visuelle feil, som jeg faktisk ikke helt skjønner hvor kommer fra.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.