Med EA Originals skal «all profitten gå til utvikleren». Deres første spill er svenskutviklede Fe.
Electronic Arts hadde en aldri så liten overraskelse å by på i går, da de annonserte et nytt partnerprogram som heter EA Originals. Gjennom EA Originals vil de støtte unike spillkonsepter fra uavhengige studioer, og det ser ut som de vil jobbe med en håndfull prosjekter hvert år.
De vil sørge for utviklingsbudsjett, og støtte under hele utviklingsprosessen. Samtidig lovet EA-topp Patrick Söderlund at «all profitten skal gå til utvikleren». Det vil antakeligvis si at når de har tjent inn igjen sin investering i spillet, går resten av inntektene til utvikleren.
Det første EA Originals-spillet er Fe, fra Gøteborg-baserte Zoink. Fe er et vakkert lite spill der du styrer et vesen i en magisk skog, og kan kommunisere med andre vesener ved hjelp av musikk. Jeg sliter litt med å få helt tak på hvordan spillet fungerer, men det ser i alle fall pent ut. Her er det EA selv sier om Fe:
At its heart, Fe is a personal narrative about our relationship with nature, the land, and its beings. It’s a wordless celebration of our longing to be one with world around us. It’s a story that reminds us that everything in this world is connected, living in a delicate balance that is constantly under threat. It’s a game full of discovery, conflict, and relationships.
Ta en titt på den offisielle traileren:
Og her kan du se presentasjonen av spillet på E3-konferansen: