Inntrykk og video fra System Shock-demoen

Jeg testet «pre-alpha»-demoen av nye System Shock. Her er mine førsteinntrykk, og en video fra demoen.

System Shock var på mange måter forut for sin tid da det opprinnelig kom ut i 1994. Spillet leverte førstepersons utforsking av store og intrikate miljøer, og ga deg stor frihet til å løse de mange hindringene som du selv ville. Spillet regnes i dag som en av de viktigste forfaren til spill som Bioshock, Deus Ex og Dishonored.

System Shock: Enhanced Edition
System Shock: Enhanced Edition

Det originale System Shock ser i mine øyne fortsatt rimelig okay ut, men grensesnittet og kontrollsystemet er det verre med. Spillet kom før WASD og «mouselook» ble standard, og selv om jeg er sikker på at utviklerne brukte mye energi på å komme opp med det de mente var et godt og fleksibelt kontrollsystem, oppleves det som rimelig slitsomt i dag.

Heldigvis ble det i fjor lansert en forbedret versjon, som har støtte for det moderne kontrolloppsettet. Den fungerer faktisk veldig godt, og hvis du vurderer å spille System Shock seriøst, er det helt klart denne versjonen du må velge. Akkurat nå koster den under 20 kroner på Steam, og du får originalen med på kjøpet.

Nyutgave på vei

Nå jobber retroekspertene i Night Dive Studios med en helt ny versjon av System Shock, og i forbindelse med en folkefinansieringskampanje på Kickstarter, har de gitt ut en «pre-alpha»-demo. Denne har jeg testet.

Det første rommet i spillet.
Det første rommet i spillet.

Demoen av nye System Shock er rimelig kort, og den viser i tillegg spillet på et tidlig stadium i utviklingen. Det er bedre enn ingenting – ved hjelp av denne demoen viser Night Dive Studios at de faktisk har noe håndfast og konkret i stedet for de storslåtte luftslottene enkelte andre spillutviklere prøver seg med på Kickstarter, samtidig som de gir oss et spennende glimt av hva vi kan forvente.

Da jeg startet demoen, kjente jeg meg umiddelbart igjen i miljøene. De er basert på de gamle omgivelsene, men de virker som selve rommene og korridorene har vokst litt i størrelse. Dette har gitt utviklerne muligheten til å legge inn flere detaljer. Resultatet er svært trofast mot originalen, samtidig som det ser en god del bedre ut. Dette er ikke noen simpel oppskalering til HD med litt nye grafikkeffekter her og der.

Apropos grafikkeffekter; jeg liker veldig godt lys- og røykeffektene utviklerne har lagt inn. Spillet bruker Unity-motoren, som ikke har rykte på seg for å være den mest avanserte på markedet, men jeg har ikke noe å utsette på den visuelle presentasjonen og effektene.

Argh!
Argh!

Stressende kamp

Det jeg har litt å utsette på, er hvor klumsete kampsystemet virker. Spesielt i nærkamp – det tar lang tid å slå fiendene, og det er lett å bomme. Og selv om jeg tilsynelatende klarer å rygge unna angrepene deres, treffer de gang på gang. Som du kan se av videoen, sliter jeg voldsomt selv med de enkleste fiendene. Da jeg kort etterpå prøvde meg på den forbedrede versjonen av originalspillet, hadde jeg ingen slike problemer.

Jeg syntes heller ikke det var helt ideelt at man må bruke standard «mouselook» også når man trykker på knapper på tastaturer i spillet, og hacker elektronikk. Det fungerte med litt tilvenning, men jeg tror jeg hadde satt større pris på å bare få opp tastene i et vindu på skjermen, slik at jeg enkelt kunne klikke på dem.

Ellers la jeg merke til noen forenklinger. Den første dørkoden er for eksempel skrevet i blod rett ved siden av døren; i originalen måtte du finne koden i en tekstlogg. Om dette er representativt for resten av spillet, så blir jeg litt usikker. Men jeg kan for så vidt forstå hvorfor utviklerne ønsket å gjøre den første koden lett å finne.

Jeg liker effektene.
Jeg liker effektene.

God tid til lansering

Det er uansett rimelig lenge til spillet faktisk skal lanseres, og de generelle inntrykkene mine er gode. Hvis kampsystemet forbedres, tror jeg dette spillet kan bli veldig solid. Nå kan man kanskje undre seg hvorfor System Shock trenger en slik nyversjon i utgangspunktet, spesielt etter at den forbedrede versjonen ble lansert i fjor. Men hvis utviklerne gjør sine saker godt, tror jeg det nye spillet vil ha langt bredere appell enn det gamle, og dermed gi flere spillere muligheten til å oppleve en av tidenes viktigste spillklassikere.

Dessuten kan den jo bli et ganske godt spill i seg selv. Siden Looking Glass-veteranene i Otherside Entertainment allerede jobber med en ekte System Shock-oppfølger, får vi for en gangs skyld både i pose og sekk. Mer System Shock er alltid en god ting, tenker jeg.

For min egen del, ga i alle fall demoen mersmak. Jeg har ikke bestemt meg for om jeg vil støtte prosjektet på Kickstarter, men jeg gleder meg til å se resultatet. Her er videoen fra min test av demoen:

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.