Myst-skaper Rand Miller har snakket litt om prosjektet.
Det er lett å glemme hvilken enorm suksess pek-og-klikk-eventyret Myst var da det kom ut tidlig på nittitallet. Spillet var faktisk tidenes bestselgende PC-spill helt til monsterhiten The Sims etter hvert slo Myst-rekorden i 2002. Faktisk var spillet så populært at Disney ønsket å gjenskape Myst-øya som en fornøyelsespark i Florida.
Nytt intervju med Rand Miller
Rand Miller fra Cyan Worlds har nylig fortalt litt om planene, i forbindelse med et svært (og absolutt anbefalt) intervju med A.V. Club:
– Vi hadde noen skikkelig kule planer sammen med Disney. Vi så på det som den ultimate inkarnasjonen av verdenen vår. Altså, det var et sted i Florida [i nærheten av Disney World], ei av øyene der som ikke brukes særlig mye. Men den hadde noen gangstier mellom trærne og så videre, og vi dro ned for å ta en titt, og det var utrolig Myst-aktig der. Øya var perfekt for Myst.
Han fortsetter:
– Vi syntes det var kjempespennende, og deres «imagineering»-team elsket ideen om å bygge noen greier inn i øya […], slik at du kunne utforske den å ha en virkelig Myst-opplevelse. Men på grunn av hvordan Disney jobber, måtte det passe inn i deres større planer, og det var ikke alt der som vi forsto. Jeg tror det falt litt sammen, fra deres synspunkt.
Et potensielt dyrt prosjekt
En eldre artikkel om temaet spekulerer i om en av grunnene til at ting strandet rett og slett handlet om logistikk – øya, som i dag heter Discovery Island, er veldig liten, og alt av utstyr for konstruksjon ville måtte fraktes ut med båt. Kanskje det ville vært veldig vanskelig å bygge den ut, uten å samtidig miste noe av Myst-følelsen Miller snakket om.
Artikkelen snakker også om at planene involverte avansert og dyr teknologi, som muligens ville ha hevet inngangsprisene til et ukomfortabelt nivå.
I dag er øya stengt, men fra 1974 til 1999 var den en del av Disney World. Her kunne folk ta det med ro, og observere ulike dyr. Faktisk var den en gang i tiden hjemmet til det siste kjente eksemplaret av en spesiell spurveart, som døde i 1987. Så vet du det.
Myst-skaper Cyan Worlds har nylig lansert Obduction – har du spilt det? Hva syntes du?
Jeg har spilt Obduction. Ikke superduperlangt, men nok til å vite sånn delvis hvordan spillet er.
Det er i alle fall tydelig hvem som har laget spillet, selv om det kanskje er litt mer nybegynnervennlig enn Myst-spillene. Gåtene er ikke infernalsk vanskelige (i alle fall ikke så langt jeg har kommet), men om man er vant til Telltale-gåter, så er det bare å si natta. Gåtene er også ofte relatert til store områder, så man kan gå seg litt vill når man prøver å nøste opp dem.
Pixeljakt er også litt tilstede her (og i 3D er det noe av det verste jeg vet), selv om jeg tror jeg har unngått å gå glipp av noe sålangt.
Historien er mest opp til deg å finne ut av, og jeg sliter med å bli engasjert av den, men jeg har problemer med dette i Myst-spillene også.
Konklusjonen sålangt er i alle fall at dette er et solid spill, som bør spilles av alle Myst-fans.
Kult. Jeg kom egentlig ikke så langt i det før jeg slet med å skjønne hva jeg skulle gjøre. Men sånn var Myst også for meg. Syntes det er fantastisk at de har klart å lage det, og det ser jo absurd flott ut, men selve spillet virker ikke helt kompatibelt med meg.
Hvis du roter rundt på måfå en stund så får du til slutt et slags «quest», som gjorde at jeg skjønte litt mer av hva jeg skulle gjøre, og du får også en del oppfølgingsoppgaver. Jeg heller skjønte ikke bæret av hva jeg skulle gjøre i starten.