Hvor mye «spill» kan man få plass til på 4 kb? Rimelig mye, viser det seg.
Det dukker stadig opp kule, nye ting for Commodore 64, men denne helgen har likevel vært spesiell. Det har nemlig blitt arrangert en utviklerkonkurranse der hvert spill ikke kunne være større enn 4096 bytes i størrelse, og resultatet er en hel haug av spillutgivelser – inkludert flere fra norske utviklere.
Tømmermenn og hundebæsj
Roy Johan Widding og Vidar Bang har samarbeidet med Eric Majikeyric om arkadespillet Lumberjack, mens Vanja Utne fra Pond Software har utviklet flere spill for konkurransen. Kvaliteten ser generelt ut til å være svært høy (på tross av at temaet for konkurransen egentlig skulle være «craptastic»). Du kan finne de nye spillene på CSDB, og alle er selvsagt gratis.
Jeg har ikke hatt anledning til å se på spillene selv enda, men fikk teste Dog og Goblin fra Vanja Utne ved en tidligere anledning, og det var solide saker. Spesielt Goblin imponerte, og både fordi det er et kult spill i seg selv, og fordi det er så stort til å være så lite.
Konkurransen arrangeres forøvrig av Reset Magazine, et pdf-blad dedikert til Commodore 64-plattformen.