Sid Meier’s Civilization VI er ute, og Nikolai gir deg noen tips om kjekke ting å vite på veien til seier.
OBS! Denne guiden er på ingen måte en fasit, og inneholder kun forfatters egne tanker, vurderinger og antagelser om hvordan spillet fungerer. Den kan derfor inneholde små feil og misforståelser som følger av dette. Undertegnede har likevel spilt samtlige Civilization-spill siden 1998, og har testet det nye spillet en stund, så forhåpentligvis vil guiden kunne være til hjelp for nye(re) spillere. Spillhistorie.no tar intet ansvar for tap av jobb og søvn som følger av denne guiden.
I forrige artikkel ga jeg noen tips til gode strategier tidlig i spillet. I denne andre delen av artikkelserien skal jeg gi noen tips om et par måter du kan vinne spillet på.
Veier til seier – Romkappløpet
Om du har planer om vinne teknologisk må du sørge for å få forskningsraten din («science per turn») opp fort. Dette sier seg selv, og jeg var innom temaet i min forrige artikkel. Du trenger studiesteder («campus») opp å gå fort. Derfor bør teknologien som lar deg bygge dette, skriving, være noe av det første du utforsker. Du bør også skaffe deg landområder med fjellmassiv rundt, for disse gir en viktig bonus til utforskningsraten.
En annen viktig teknologi du vil ønske å utforske så fort du kan, er utdanning («education»). Denne gir deg tilgang til universiteter, som igjen gir deg en stor bonus til utforskning i tillegg til poeng mot «great scientists», viktige forskere som gir ulike, store bonuser til sivilisasjonen din. Den neste viktige teknologien er vitenskapsteorier («scientific theory») som gir deg tilgang til et verdensunder, Oxford University. Denne gir en 20% bonus til utforskningsraten til byen den bygges i, i tillegg til poeng mot de overnevnte vitenskapsmennene.
Deretter bør du sikte deg mot kjemi-teknologien, som gir deg tilgang til laboratorier. Disse gir selvsagt enda større bonuser. Rett etter kjemi kan du utforske raketter («rocketry»), som markerer starten på seierskappløpet. Fra nå av kan du bygge et nytt distrikt, en romutskytningsbase. Denne er helt nødvendig for å starte romkappløpet og for å sende kolonister til Mars, som er seierskriteriet.
Men romutskytningsbasen er veldig dyr, basiskostnaden for det første distriktet er 2 000 produksjonsenheter. I min erfaring bør du derfor få byen(e) du vil bruke til å bygge dette distriktet opp i over 100 produksjon per omgang. For å få til dette trenger du i hovedsak to andre distrikter, og mange handelsruter.
For å ta det første, så er det svært lurt å bygge industrisoner i, og rundt, byene du vil skal ha spesielt stor produksjon. Industrisoner gir mye produksjon så fort du har bygget fabrikker og kraftverk, og effekten deles med alle byer i en omkrets på seks fliser. Om du planlegger godt, kan du få til å omringe en høyproduksjonsby med 3-4 byer med industrisoner. Det andre distriktet du bør anskaffe deg i destinasjonsbyen, er militærleirer («encampments»). Disse distriktene gir bonus til militærenhetene dine og produksjonen av disse, men også generelle produksjonsbonuser som kommer godt med. Disse bonusene er i motsetning til industrisonene lokale, og gjelder kun byen de bygges i.
Du bør også sørge for å ha mange handelsruter tilgjengelig, og sende en del av disse fra byen du vil bygge romskip-delene dine i, til omkringliggende byer med produksjonsskapende distrikter. Interne handelsruter gir nemlig bonuser avhengig av hva destinasjonsbyen produserer. Sent i spillet kan du lett ha skaffet deg over 20 handelsruter, og om du sender 8-10 av dem fra den valgte byen til produktive byer kan du få i hvert fall 4-5 produksjonsenheter fra hver handelsrute. Det blir fort mye produksjon! For å skaffe deg handelsruter trenger du havnedistrikter og handelsdistrikter.
Når så romutskytningsbasen er bygget, er det flere trinn som må utføres for å vinne. Aller først må du sende ut en kunstig satelitt, og teknologien for dette har du allerede; raketter. Deretter må du lande et fartøy på månen. Da trenger du teknolgien for satelitter, underlig nok! Neste trinn vil ta litt tid, for du må utforske flere teknologier i mellom. Men så fort du har fått deg teknologiene atomfusjon («nuclear fusion»), roboter («robotics») og nanoteknologi, kan du begynne å bygge delene for et romskip til Mars. Du trenger tre deler, og disse tre delene er fordelt på de overnevnte teknologiene.
Men det vil ta tid, for mens det å sende en satelitt ut i verdensrommet «kun» koster 1 500 produksjon, koster hver av de tre Mars-delene 3 000 produksjon.
Veier til seier – Kulturell dominans
Om du derimot ønsker å vinne ved å være en kulturell stormakt, må du skynde deg å komme dypt inn i det kulturelle teknologitreet. Et tidlig byggevalg bør derfor være et monument. Dette gir +2 kulturpoeng hver omgang, og når man tar i betraktning at din innledende by i seg selv produserer mindre enn 2 poeng innledningsvis, så skjønner man at dette gir en god fart på utviklingen! En bør også komme seg raskest mulig til drama og poesi («drama and poetry»), som er den fjerde kultur-teknologien om du går den raskeste ruten. Da får du tilgang til å bygge et teaterdistrikt, som gir en god del kulturpoeng om de plasseres rett.
Hvert verdensunder du plasserer ved siden av teaterdistriktet gir ekstra kultur, og du får også kultur om du plasserer flere distrikter ved siden av dette distriktet. Det er derfor en god ide å sørge for å ha store byer med mange innbyggere, slik at du kan plassere flere distrikter i samme by. Antall innbyggere bestemmer nemlig hvor mange distrikter du kan ha samme sted. Du bør derfor også relativt raskt skaffe deg kulturteknologien leker og rekreasjon («games and recreation»), som gir tilgang til underholdningsdistriktet («entertainment complex»). Dette gir «amenities», som kan forstås som «lykke» og som brukes opp jo flere innbyggere en by har.
Høyere innbyggertall betyr også at du lettere kan avse noen innbyggere til å jobbe med kultur direkte i distriktet og bygningene som hører til, noe som øker kulturproduksjonen enda mer. En annen fordel med å skaffe seg leker og rekreasjon tidlig, er at du kan bygge et verdensunder, Colosseum, som gir ekstra kultur og «amenities».
Når du har bygget et teaterdistrikt kan du begynne å bygge kulturgivende bygninger. Den første får du med samme kulturteknologi som teaterdistriktet. Amfiteateret gir kultur og plass til en ekstra innbygger som jobber der, samt poeng mot en viktig forfatter («great writer») og plass for et storverk innen skrivekunsten (tenk: Illiaden). Drama og poesi gir også muligheten for å velge et regjeringskort som gir enda flere poeng mot viktige forfattere. Dette gir deg en forfatter raskere enn du ellers ville ha fått, og dermed motstanderne mindre sjanse for å samle på det samme.
Den neste viktige kulturteknologien er humanisme, som kommer i renessansedelen av kulturtreet. Denne gir deg tilgang til å bygge enten kunstmuseer eller arkeologimuseer i teaterdistriktet. Disse to kan ikke bygges samme sted, så du må spesialisere byene dine på dette tidspunktet. Kunstmuseer gir en bonus til kultur, plass til en innbygger og både poeng mot viktige forfattere og viktige kunstnere («great artists»), men det virkelig viktige med denne bygningen er muligheten til å holde tre store kunstverk, som gir store bonuser.
Arkeologimuseer gir det samme, men har i stedet plass til tre artefakter. Disse får du tilgang til ved å utføre arkeologiske utgravinger. Slike aktiveres først noe senere i spillet, når man utforsker naturhistorie («natural history») i det kulturelle teknologitreet. Du får da tilgang til en arkeolog, en enhet som kan grave ut historiske steder. Disse vises først når denne teknologien er utforsket, og plasseres rundt om på verdenskartet avhengig av hvor viktige hendelser, som kriger, har skjedd i løpet av kampanjen.
Du bør også skaffe deg kulturteknologien opera og ballett («opera and ballet») på dette tidspunktet. Den gir deg muligheten til å bygge verdensunderet Bolshoi-teateret, som gir gode bonuser. Men viktigere er at du åpner opp for muligheten til å innføre et nytt politikk-kort, «Grand Opera», som dobler bonusene du får fra teaterdistriktet!
Når du har kommet til dette punktet forandrer fokuset seg. Nå er det på tide å sette inn støtet for å vinne, og da er kultur et nødvendig fundament. Men det er i turisme at du finner nøkkelen til seier. Kultur er grunnlaget for å skaffe seg turister, og turisme er delt opp i to grupper; innenlands/egne turister («domestic tourists») og besøkende turister («visiting tourists»). De førstnevnte får du på grunnlag av din egen kultur, og besøkende turister er turister fra nabosivilisasjonene som er tiltrukket av din kultur. For å vinne kulturelt må din sivilisasjon tiltrekke flere besøkende turister enn noe annet land har innenlands turister.
For å skaffe nok turister, er det en god ide å bygge verdensunderet Cristo Redentor, som du får tilgang til når du utforsker kulturteknologien massemedia («mass media»). Den gjør at du får flere turister fra relikvier og hellige steder, men bare fra sivilisasjoner som har nådd opplysningstiden. Den gjør også at turismen du får fra badesteder dobles. Badesteder, som er tilgjengelig med teknologien radio, kan du bygge langs kysten om området har god nok appell. Jo høyere appell, jo mer turisme. Appell er er en egen verdi for hver flis i spillet, som du kan se om du holder musepekeren over flisen. Appell kan bedres en god del om du bygger verdensunderet Eiffeltårnet, som du får fra teknologien stål.
Til slutt er det ytterligere to ting du bør skaffe deg. Det ene er den siste kulturteknologien, sosiale medier («social media»), som gir tilgang til politikk-kortet nettsamfunn («online communities»). Dette gir +50% turisme fra sivilisasjoner du har en handelsrute til, en svært viktig og sterk bonus. Det andre er en av de senere vanlige teknologiene, datamaskiner. Denne teknologien gir en dobling av all turisme sivilisasjonen din produserer!
Noen siste ord
I tillegg til de to seiersmåtene beskrevet over, finnes det tre andre måter å vinne på. Du kan erobre hele verden, eller rettere sagt alle hovedstedene til de andre sivilisasjonene. Her trenger du en sterk hær, noe som ikke er min styrke i spillet. Jeg er som oftest fredelig og prøver å vinne kulturelt eller vitenskapelig. Følgelig har jeg ikke så mye å komme med av strategier her.
Du kan også vinne religiøst. Da kreves det at den religionen du selv har grunnlagt blir dominant i alle andre sivilisasjoner. Naturlig nok trenger du en stor produksjon av trospoeng («faith»), men dette er et seierskriterium som jeg ikke selv har prøvd, så jeg avholder meg fra å prøve å gi noen strategi for det. Et hett tips er dog hellige steder med mange fjell rundt innledningsvis. Da får du en tidlig religion og muligheten til å kjøpe mange religiøse enheter med trospoengene du samler inn!
Den siste måten å vinne på kommer de aller færreste til å se, vil jeg tro. Det er nemlig å vinne på poeng, som kun skjer om verken du eller motstanderne dine har vunnet på noen annen måte når spillet avsluttes. Dette skjer i år 2050, om du ikke har forandret standardinnstillingen for dette.
Med dette er guiden over, men om du har spørsmål er det bare å fyre løs i kommentarfeltet, så skal jeg svare så godt jeg kan!