Heart of the Alien klarte aldri å gjenta suksessen til originalspillet, men nå har det faktisk dukket opp til et helt nytt format.
Veldig få er klar over at Eric Chahi sitt mesterverk, Another World, fikk en oppfølger, og i den grad folk snakker om en «Another World-oppfølger», er det ofte Flashback de tenker på. Det kom fra samme studio, men hadde ingenting med Another World å gjøre. I stedet var det faktisk opprinnelig ment som et offisielt Gudfaren-spill, der spillskaper Paul Cuisset fikk ideen om å ta handlingen inn i fremtiden.
Men Another World fikk altså en skikkelig oppfølger, ved navn Heart of the Alien. Hovedgrunnen til at kun de færreste har hørt om den, er at den kun kom ut i USA, og da kun for Sega CD. Dette var en tilleggsløsning for Mega Drive, som lot den kjøre CD-baserte spill.
Det er også en annen grunn til at oppfølgeren er relativt ukjent, og det er det faktum at det ble laget uten originalskaper Eric Chahi. Han hadde laget Another World så godt som helt alene, men oppfølgeren var det den amerikanske utgiveren Interplay som skulle utvikle.
Opprinnelig var Eric Chahi involvert i planleggingen av spillet. Men da han bestemte seg for å starte sitt eget studio for å lage det som etter hvert ble Heart of Darkness, endte Interplay opp med å fjerne det meste av hans ideer fra prosjektet. Da spillet endelig kom ut, gikk Chahi ifølge Hardcore Gaming 101 offentlig ut og sa at det ikke representerte hans visjon for Another World-universet.
Ny synsvinkel
I Heart of the Alien styrer du «kameraten» til Another Worlds hovedperson, nemlig det store romvesenet som samarbeider med ham i løpet av spillet. Chahi sin idé var at spillet skulle foregå parallelt med originalen, slik at du fikk se hva som skjedde når rødtoppen Lester ikke var involvert (og se hans eskapader fra en annen vinkel, på samme måte som vi så romvesenet gjøre ting i bakgrunnen mens vi spilte Another World).
Dette ble det imidlertid ikke noe av, og Interplay valgte i stedet å lage en mye mer tradisjonell oppfølger der de skapte sin egen fortsettelse på historien. Chahi ønsket at spilleren skulle sitte igjen med spørsmål etter den åpne avslutningen, men i Interplays fortsettelse fikk historien en mye mer definitiv konklusjon.
Originale Another World er kjent for sin grafikkstil, som bli til ved at Eric Chahi bestemte seg for å bruke polygoner i stedet for tradisjonelle «sprites». Dette lot ham lage mye mer naturtro og varierte animasjoner, men sørget samtidig for at detaljnivået måtte holdes nede. Han omfavnet begrensningen, og lagde et av de mest visuelt distinkte spillene fra nittitallet. Heart of the Alien beholder stilen, men dropper polygon-grafikken. Til gjengjeld har utviklerne hatt mye mer boltreplass, takket være CD-formatet.
Da spillet opprinnelig kom ut, var det flere anmeldere som mente det var like godt som originalen – ja, kanskje til og med bedre. Det er det neppe så mange som mener nå i ettertid, men om du ønsker å ta en titt på spillet, kan du faktisk nå spille det på Amiga. Stikk innom Indie Retro News for å se hvordan du skal installere den helt ferske Amiga-utgaven på din maskin (eller emulator).
Om du heller vil spille det på Windows, kan du gjøre det også. Da må du imidlertid skaffe spillfilene til veie selv. Video fra Amiga-versjonen: