Sukk: For Honor krever konstant nett i enspillermodus

På tross av at Ubisoft lovet en «offline»-kampanje.

For Honor er et av de mer spennende spillene i Ubisofts stall, og byr på middelalderkamp som i alle fall på overflaten ser ut til å være litt inspirert av Mount & Blades svære slag. Det har alltid vært klart at spillet har hatt et visst flerspillerfokus, men frem til nå har Ubisoft også skrytt av at det skulle få en kampanjemodus man kunne spille uten å være koblet opp til nettet.

Faktisk var det først etter at nettstedet Eurogamer tok kontakt med dem om saken, at de endret spillets beskrivelse på Steam og Uplay til å ikke inkludere en setning om «offline»-modusen.

Kan forhåndsbestilles

Spillet kan forhåndsbestilles for cirka 550 kroner (ville ha satt kaffen i halsen om det ikke hadde vært for at dette er Ubisoft), og en skal ikke se bort ifra at løftet om en «offline» modus har vært tungen på vektskålen for enkelte som allerede har gjort dette.

Ubisoft, som også tidligere har plaget spillkjøperne med kjip nett-DRM, sier at «enkelte elementer av progressjonen, som lagres på nettet, deles av historie- og flerspillermodusen. Spillerne må være koblet opp konstant for å spille For Honor».

De sier selvsagt ikke hvorfor de har valgt å gjøre det slik, men svaret på det spørsmålet er nok «fordi hvis ikke kunne vi ikke ha krevd konstant oppkobling». Gjetter jeg.

Spillet slippes etter planen den 14. februar. Det kommer til PC, Xbox One og PlayStation 4.

2 kommentarer om “Sukk: For Honor krever konstant nett i enspillermodus”

  1. Lurer på hvor mange spill som kommer til å gå tapt for alltid pga «alltid online DRM» og avslåtte servere om noen få år. Ikke at jeg ser noen potensielt store tap enda, men man vet jo aldri hva som kommer til å skje i framtiden om utviklingen fortsetter. Blir harde kår for Spillhistorie.no om 20 år i alle fall.

    Svar
    • Neida, om 20 år har vi kanskje kommet frem til nittitallet for gjennomsnittsalderen for spill vi skriver tilbakeblikk på. :)

      Men ja, det er et potensielt stort problem. Et av ganske mange i dag, der spill i mindre og mindre grad eksisterer som fysiske produkter (Apple slettet visstnok nylig over 40 000 apper fra butikken sin … hvordan har disse blitt tatt vare på for fremtiden?), og der de ofte forandrer seg betydelig i løpet av levetiden sin (er det mulig å spille Team Fortress 2 slik det var da Orange Box kom, og vil det være mulig for fremtidige spillhistorikere?).

      Enn så lenge, så virker det som alltid online-drm til slutt knekkes av noen, så med mindre For Honor har en god grunn til å være konstant koblet opp, så tipper jeg at enspillerdelen blir tilgjengelig også i fremtiden. Selv om det selvsagt hadde vært best om dette var noe Ubisoft tok ansvar for selv.

      Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.