Kickstarter-spillet Unknown Realm går svært langt for å sikre en autentisk 8-bit-opplevelse.
Mange indiespillutviklere lager spill inspirert av klassikere fra åtti- og nittitallet, men gjengen i Stirring Dragon nøyer seg ikke med store piksler. De mener at for å virkelig fange magien til de klassiske spillene, må man utvikle med de samme begrensningene utviklerne hadde den gangen.
Når de nå lager rollespill inspirert av (blant annet) de tidlige Ultima-spillene, vil de derfor lage det både for Commodore 64 og PC.
Klassisk fantasy-rollespill
Unknown Realm starter nettopp på åttitallet, med at du prøver å finne ut av hvor onkelen din har blitt av. Forutsigbart nok finner du en portal til en fantasiverden, og når du går gjennom denne begynner eventyret på ordentlig. Her må du utforske en åpen verden full av hemmeligheter, skatter og monstre, der dine valg får varige konsekvenser for miljøene rundt deg.
Spillets verden skal være dynamisk, med dag/natt-syklus, ulike årstider, reisende handelsfolk og karavaner, samt ikke-spillene figurer som du kan snakke med og få oppdrag fra. Måten disse forholder seg til deg på avhenger blant annet av humøret deres og hvordan de ser du behandler andre. Noen av dem flytter dessuten på seg – du er ikke den eneste som kan reise mellom byene i dette spillet.
Kampsystemet skal være enkelt og raskt, noe det kanskje blir delte reaksjoner på hos de som foretrekker de gamle spillene. Ellers loves vi mengder av minispill, inkludert fisking for matsanking, og moderne elementer som «cutscenes», en journal, automatisk kartlegging (yay!) og så videre.
Elektronisk kassett
Heldigvis er det én del av den tradisjonelle Commodore 64-opplevelsen utviklerne ikke ønsker å gjenskape, nemlig det å vente på at spillelementer skal lastes inn. Heldigvis har Commodore 64 også muligheten for å bruke elektroniske kassetter ikke helt ulike de man hadde på konsoll, og spillet skal derfor komme på en slik. Det betyr mye lagringsplass og ingen lastetider.
PC-versjonen vil ikke være en direkte overføring av Commodore 64-versjonen, men i tillegg ha muligheten til å velge mellom flere typer fargepaletter og skjermfiltere, slik at du i stedet kan få det til å se ut som et EGA-spill, et NES-spill eller et Apple II-spill, for eksempel. Dessuten kan du velge mellom to versjoner av lydsporet (en moderne, og en basert på Commodore 64-versjonen).
Unknown Realm skal ha vært under utvikling i ganske mange år nå, og nå ønsker altså skaperne å samle budsjett til den siste delen av prosessen gjennom Kickstarter. De ber om rimelig mye penger – hele 65 536 dollar (tilfeldigvis like mange dollar som det er bytes i Commodore 64-minnet) – men en stor del av disse vil gå til produksjon av de elektroniske kassettene).
Om alt går etter planen, skal spillet lanseres neste år. Her er Kickstarter-videoen: