Har du prøvd den første MS-DOS-versjonen av Tetris?

Her kan du teste versjonen som først gjorde den klassiske hjernetrimmeren populær.

Alle kjenner Tetris, og de fleste vet at den mest kjente versjonen av spillet – den for Nintendos Game Boy – var langt fra den originale. Før Game Boy-versjonen kom ut, hadde Tetris kommet til en bråte plattformer, inkludert Commodore 64, Amiga, BBC Micro og ZX Spectrum. Men det var heller ikke på noen av disse plattformene at spillet fikk sin debut.

Pajitnovs versjon. Bilde fra Wikipedia.
Pajitnovs versjon. Bilde fra Wikipedia.

Det hele startet i Moskva

Historien om Tetris er lang, innfløkt og fascinerende. Vi skal ikke ta den nå, men kortversjonen er at spillet opprinnelig ble skapt i 1984 på en sovjetisk datamaskin av typen Elektronika 60 (Электроника 60), av Alexey Pajitnov som jobbet ved det nasjonale vitenskapsakademiet i Moskva.

Det tok ikke lang tid før Tetris ble overført til den sovjetiske IBM PC-klonen EC-1840 av en av Pajitnovs kolleger og venner, Vadim Gerasimov. Han lagde denne versjonen i programmeringsspråket Turbo Pascal, visstnok bare få dager etter at Pajitnov lagde sin Elektronika 60-utgave. Gerasimov valgte også å oversette spillet til engelsk.

MS-DOS-utgaven.
MS-DOS-utgaven.

Siden knapt noen hadde tilgang på Elektronika 60, var det denne versjonen som ble mest populær. Faktisk spredde den seg som ild i tørt gress, og havnet etter hvert i Ungarn, der den i 1986 ble oppdaget av et selskap som het Andromeda.

Resten av historien er altså ganske innfløkt, og får vente til en annen gang, men om du har lyst, kan du faktisk teste Gerasimovs DOS-versjon her (via Archive.org). Reglene er de samme som i de moderne versjonene, men grafikken er basert på ASCII-tegnsettet. I motsetning til originalutgaven på Elektronika 60 har den i alle fall farger:

Gerasimovs Tetris-utgave ble forøvrig videreutviklet, og den siste utgaven er versjon 3.12. Den kan du laste ned fra Gerasimovs eget nettsted, og spille i (for eksempel) DosBox. Der kan du også lese historien om Tetris fra Gerasimovs ståsted. Han forteller blant annet at han la til flere funksjoner, som Pajitnov lot seg inspirere av og implementerte i sin egen utgave.

Det var også han som ga brikkene forskjellige farger – Elektronika 60 hadde ikke mulighet for farger i utgangspunktet.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.