Monomyth er et førstepersonsspill inspirert av «Demon Souls-forgjengeren» King’s Field.
Førstepersonsrollespillet Monomyth fikk nylig grønt lys på Steams Greenlight-system, og skal etter planen lanseres i løpet av neste år. Spillet trengte bare fem dager i Greenlight-systemet, så jeg rakk rett og slett ikke å skrive om det før det var «for sent» – men det virker såpass spennende at det får en post likevel.
Spennende inspirasjonskilder
Monomyth ble opprinnelig utviklet som en klone av From Softwares nittitallsspill King’s Field, som er en slags forgjenger til de moderne Souls-spillene. Men i forbindelse med utviklingen testet skaperen også en rekke andre klassikere, som han har latt seg inspirere av. Han nevner Ultima Underworld, Arx Fatalis, Thief og System Shock – alle spill vi gjerne ser at inspirerer flere moderne spillskapere.
Selve spillet er altså et førstepersons rollespill, der du får utforske et stort grottesystem fullt av farer. Det skilter med et actionbasert kampsystem der du aktivt må svinge sverdet, kaste magi og blokkere innkommende angrep, og du kan både bruke nærkampvåpen og våpen som pil og bue. Du står fritt til å utvikle figuren din som du ønsker, ettersom spillet ikke har noen klasser.
Hulesystemet skal være åpent, og fullt av skjulte rom og ganger. Gradvis vil du få tilgang på flere og flere steder, og det vil også være mulig å utforske enkelte områder på overflaten. Utvikleren lover at utforskingen skal være dynamisk, og det vil ikke være slik at samme sted vil ha samme fiender hver gang. I tillegg vil ulike fiender ha ulike forhold til hverandre, og mange av dem vil aktivt prøve å drepe hverandre hvis de får sjansen.
Her er en liten trailer: