Fem klassiske LucasArts-eventyr

Lyst til å teste noen av LucasArts’ klassiske eventyrspill? Disse fem bør du i alle fall prøve!

Få selskaper er vel like tett assosiert med eventyrspillenes gullalder på nittitallet enn LucasArts. De skapte i praksis det «klassiske» pek-og-klikk-eventyret med Maniac Mansion og SCUMM-systemet, og de fortsatte å utvikle sjangeren så lenge de var aktive i markedet. I motsetning til deres hovedrival, Sierra, var kvaliteten på spillene deres også jevnt over svært høy – der Sierra hadde mange mindre gode spill, og til og med noen som jeg ikke vil nøle med å kalle elendige, er det vanskelig å finne større svakheter i LucasArts-samlingen.

Selv om jeg kanskje ikke kan se for meg at Escape from Monkey Island fungerer særlig godt i dag, takket være en uheldig kombinasjon av foreldet 3D-grafikk og knotete kontroller.

Denne artikkelen er ikke ment som noen «toppliste», verken over de beste spillene deres eller de viktigste. I stedet tar jeg for meg de fem spillene jeg føler meg absolutt tryggest med å anbefale i dag – spill som var knallgode da de kom ut, og som i mine øyne fortsatt byr på skikkelig god underholdning. Vi tar dem like godt i den rekkefølgen de kom ut.

Loom

Loom i all sin originale prakt.
Loom i all sin originale prakt. Bilde: Mobygames.

LucasArts’ kanskje mest unike eventyrspill er en fascinerende og underfundig fabel der vi får oppleve historien til en «vever» ved navn Bobbin. Alle de andre medlemmene av lauget hans har blitt forvandlet til fugler og flydd avsted, og nå må han prøve å finne ut hvordan og hvorfor det skjedde. Spillet skilter med en kompleks og voksen fantasihistorie, et på den tiden svært uvanlig fokus på historiefortelling fremfor gåter, og et innovativt magisystem der du utfører magi (altså kommandoene dine) ved hjelp av noter. Spillskribent(!) Orson Scott Card beskrev Loom som et kunstverk innenfor historiefortelling, og det er egentlig først etter indie-revolusjonen på totusentallet at historiefokuset vi så i Loom har blitt relativt vanlig i sjangeren.

Loom ble designet av Infocom-veteranen Brian Moriarty, som på det tidspunktet var mest kjent for antikrigsspillet Trinity. Originalversjonen av Loom hadde 16-fargers EGA-grafikk laget av Mark Ferrari, og var LucasArts’ første eventyr som brukte en teknikk som kalles «dithering» for å skape illusjonen av flere farger på skjermen. Loom kan kjøpes på både Steam og GOG i dag, men det er ikke originalversjonen som selges der. I stedet selges VGA-versjonen med 256-fargers grafikk og stemmeskuespill, en versjon Moriarty ved flere anledninger har uttrykt at han misliker. VGA-versjonen har kuttet mye av teksten, og grafikkoppgraderingen har ført til at spillets visuelle uttrykk ble endret på en måte han ikke var komfortabel med.

Moriartys råd: Kjøp VGA-versjonen, spill EGA-versjonen.

The Secret of Monkey Island

The Secret of Monkey Island er ikke tidenes mest autentiske pirateventyr, men det er moro!
The Secret of Monkey Island er ikke tidenes mest autentiske pirateventyr, men det er moro! Bilde: Mobygames.

Den mest kjente eventyrspillserien til LucasArts fikk sin debut i 1990, med The Secret of Monkey Island. Her følger vi Guybrush Threepwood, en ung mann som naturlig nok ønsker å bli pirat. For å oppnå dette må han gjennom tre prøvelser, og uten å røpe for mye ender han på veien opp med å finne kjærligheten. Uheldigvis blir hun umiddelbart kidnappet av en gjeng spøkelsespirater, og fraktet til den legendariske Monkey Island. Spillet er kjent for herlig humor, kule bifigurer og en genuint eventyrlig historie, men en av hovedgrunnene til at det ble så populært er utvilsomt den rettferdige gåtedesignen og det faktum at skaperne, med Ron Gilbert i spissen, gjorde det slik at man (med ett eneste unntak) ikke kunne dø i spillet. I stedet kunne man eksperimentere så mye man ville, uten å frykte en brå, Sierra-aktig «game over»-skjerm.

Ron Gilbert har i ettertid forklart at Monkey Island ble inspirert av Disneys Pirates of the Caribbean-attraksjon i Disneyland og Tim Powers’ roman On Stranger Tides fra 1987. På nittitallet ble det planlagt en film basert på Monkey Island-serien, og Hollywood-skribent Ted Elliott fikk i oppgave å lage filmskriptet. Prosjektet ble imidlertid kansellert, og noen år senere lagde Elliott skriptet til Disneys egen filmatisering av nettopp Pirates of the Caribbean. Jeg er neppe den eneste som konstant tenkte «Monkey Island!» da jeg så den første Pirates of the Caribbean-filmen.

The Secret of Monkey Island er tilgjengelig i en nyversjon på GOG og Steam. Den nye grafikken var åpenbart et hastverksarbeid, men du kan heldigvis spille med VGA-grafikk i stedet.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis

Indiana Jones må stadig banke nazister.
Indiana Jones må stadig banke nazister. Bilde: Mobygames.

Den eneste av Lucasfilms kinosuksesser som fikk eventyrspill fra LucasArts var Indiana Jones-serien – og den fikk til gjengjeld to stykker. Det første er basert på The Last Crusade (min favorittfilm i serien), mens det andre er Fate of Atlantis – et spill med en helt egen historie, som lykkes perfekt i å fange den autentiske Indiana Jones-følelsen. Bedre, vil jeg si, enn den nyeste filmen. Handlingen følger Indiana Jones og partneren hans, Sophia Hapgood, på jakt etter den myteomspunnede tapte sivilisasjonen Atlantis. Selvsagt er det overnaturlige elementer inne i bildet, og selvsagt er de også i et kappløp med de tyske nazistene, som ønsker å bruke Atlantis’ mystiske teknologi til deres egne, onde formål. Resultatet er et actionfylt og spennende eventyr som tar med til eksotiske steder verden rundt.

Indiana Jones ble utviklet av et team ledet av Hal Barwood, og et av de interessante aspektene av spillet er at man faktisk kan velge å fullføre det på tre forskjellige måter. Den ene måten legger vekt på teamarbeid mellom Sophia Hapgood og Indiana Jones, mens i den andre kjører Indiana Jones sololøp, og i den tredje legges det mer vekt på actionsekvenser der man i de to andre ville løst gåter. Dermed kan man til en viss grad skreddersy opplevelsen slik man ønsker det, samtidig som spillet inviterer til flere gjenspillinger slik at man får opplevd alt det har å by på.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis er til salgs på Steam og GOG, i sin originale utgave. Yay!

Day of the Tentacle

Day of the Tentacle har en litt annerledes grafikkstil enn de øvrige spillene i artikkelen.
Day of the Tentacle har en litt annerledes grafikkstil enn de øvrige spillene i artikkelen. Bilde: Mobygames.

Ok, så her er greia:. En ond, intelligent tentakkel ønsker å ta over verden, og for å stoppe ham må tre ungdommer reise i tid og rom. En av dem må tilbake til grunnleggelsen av Amerika, en av dem må inn i en dystopisk fremtid og en må … vel, han må bare bli i nåtiden. Altså nittitallet. Kun ved å samarbeide på tvers av tidsalderne kan de tre heltene stanse tentakkelens planer, og redde verden. Hvis du syntes dette høres merkelig ut, så bare vent til du kommer til skjønnhetskonkurransen!

Day of the Tentacle er en oppfølger til det første pek-og-klikk-eventyret LucasArts lagde, Maniac Mansion – og hele Maniac Mansion er faktisk spillbart på en datamaskin i Day of the Tentacle. Utviklingen ble ledet av Tim Schafer og Dave Grossmann, og spillet er kjent for sin absurde humor og unike, tegneserieaktige grafikkstil. Det er også fullstappet av gåter, der den ene er sprøere enn den andre. Mange regner det som LucasArts’ høydepunkt i sjangeren, selv om jeg selv vil gi Monkey Island den posisjonen.

Day of the Tentacle ble nylig relansert i oppgradert utgave, av Tim Schafers Double Fine Productions. Nyversjonen har fått massevis av ros, og husk at den også inkluderer muligheten til å spille med original grafikk. PC-spillere kan kjøpe på Steam og GOG, og spillet er også ute på PS4.

Grim Fandango

Originale Grim Fandango. Jeg vil nok heller anbefale nyversjonen.
Originale Grim Fandango. Jeg vil nok heller anbefale nyversjonen. Bilde: Mobygames.

LucasArts’ siste originale eventyr er passende nok en episk fortelling satt til en meksikansk-inspirert versjon av livet etter døden. Spillet følger reiseagenten Manny Calavera, som henter de nylig avdøde og må finne ut hvordan de skal reise videre gjennom underverdenen før de kan komme til The Land of Eternal Rest. Jo bedre mennesker de har vært, jo bedre og raskere blir turen. Eller, det er prinsippet, i alle fall. Manny Calavera får tidlig en «kunde» ved navn Mercedes Colomar, som han faller hodestups for. Når hun ender opp med den dårligste og farligste reisemetoden – minst fire år til fots – begynner Calavera å mistenke at noe er galt med systemet.

Der de andre spillene i denne artikkelen er rene, todimensjonale pek-og-klikk-spill, bruker Grim Fandango forhåndsrendret 3D-grafikk og et direkte kontrollsystem som det er delte meninger om. Men utenom kontrollsystemet er dette spillet, som ble drømt opp av Tim Schafer, en av nittitallets aller største klassikere. I likhet med Loom er dette et spill nesten helt uten sidestykke, med en minneverdig handling, fascinerende bifigurer og en herlig, spesiell spillverden.

Grim Fandango har også fått en nyversjon fra Double Fine Productions, som jeg varmt anbefaler. Nok en gang kan den skaffes på Steam, GOG og PS4.

Ta også en titt på Thimbleweed Park, et nytt eventyrspill fra LucasArts-veteraner som Ron Gilbert, Gary Winnick, David Fox og Mark Ferrari.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.