Julian Gollop designet originalspillet på nittitallet, mens Jake Solomon designet de nye spillene fra Firaxis.
Eurogamers spillmesse EGX ble holdt i forrige uke, og der hadde de blant annet flere foredrag og paneler der interessante mennesker fra spillindustrien snakket om ulike temaer. Åpenbart var noen av arrangørene tilhengere av XCOM-serien, for der hadde de fått inn to generasjoner med XCOM-designere.
Gollop og Solomon
Først ut er smått legendariske Julian Gollop, som ble involvert i spillindustrien tidlig på åttitallet. Han startet tidlig å utvikle turbaserte, taktiske spill, og disse ble stadig mer avanserte. Det originale XCOM-spillet, som het UFO: Enemy Unknown i Europa, var opprinnelig ment som en oppfølger til et tidligere taktikkspill ved navn Laser Squad.
Så har vi Jake Solomon, som har ledet utviklingen av de nye spillene i serien hos Firaxis. Han var en stor tilhenger av Gollops klassiker, og det er i stor grad hans fortjeneste at serien nå har vendt tilbake fra de døde (og gitt nytt liv til sjangeren i samme slengen).
Eurogamer har tre forskjellige foredrag/paneler. I det første forteller Gollop om hvordan det originale spillet ble til, og hva som kom før. Dette er et rent foredrag, og her kommer han også inn på hvordan han planlegger å utvikle sjangeren videre med det kommende spillet Phoenix Point. De første 20 minuttene er imidlertid om historien til serien.
I det neste forteller Jake Solomon om hvordan han fikk i gang utviklingen av de nye spillene hos Firaxis, og han viser også video fra både presentasjoner og tidlige versjoner. Han innrømmer også at utviklingen var langt fra problemfri. Her er Eurogamers Chris Bratt med, og stiller spørsmål. Det er kanskje grunnen til at denne videoen er litt mer engasjerende enn Gollops noe tørre foredrag.
Så kommer Gollop og Solomon sammen, for å diskutere serien og sjangeren. Dette er kanskje den kuleste av de tre videoene, med noen store høydepunkter. For eksempel blir Solomon rimelig sjokkert når Gollop røper at originale UFO: Enemy Unknown har dynamisk vanskelighetsgrad for å hjelpe spillere som sliter.
Les også: Visste du at det originale XCOM-spillet ble kansellert?