Inntrykk: Snail Trek Chapter 1: Intershellar

Savner du Sierras gamle tekst/grafikk-eventyr? Her er et nytt spill i samme stil.

Jeg hører til dem som likte de gamle Sierra-eventyrene der man måtte skrive inn tekstkommandoer for å gi ordre til spillfigurene. Faktisk syntes jeg pek-og-klikk-grensesnittet Sierra kokte opp senere var et kraftig steg tilbake, og heller ikke i nærheten av like brukervennlig som LucasArts’ system. Men det er en diskusjon for en annen dag. Poenget er at jeg ikke er den eneste som liker spill med tekstgrensesnitt, og nå har det dukket opp et nytt spill laget i klassisk Sierra-stil på Steam.

Hm.
Hm.

Det heter Snail Trek – Chapter 1: Intershellar, og følger en gjeng intelligente snegler som har lagt ut på en romreise på jakt etter en ny hjemplanet. Nå har de akkurat ankommet det som ser ut som Edens hage, en planet nesten helt dekket av salatblader. Uheldigvis virker det som noen har kverket kapteinen mens mannskapet var i kryosøvn, og skipet har heller ikke nok drivstoff til å faktisk lande på planeten. Dermed er det bare å gå i gang med å løse gåter for å redde dagen.

Smarte kommandoer

Som sagt, må du bruke tekstkommandoer for å komme noen vei i dette spillet. Men systemet er litt mer intelligent enn Sierras klassiske tekstsystem. Spillet kommer for eksempel med mobilaktige forslag når du skriver, og i tillegg er det smart nok til å skjønne at hvis du skriver «Use» mens du står ved siden av en datamaskin, så er det datamaskinen du ønsker å bruke. Systemet fungerer godt, selv om jeg savner forkortelsen X for «examine» (som er vanlig i teksteventyr). Jeg hadde også satt pris på å kunne høyreklikke på ting for å se på dem.

Ut på tur.
Ut på tur.

Som i de fleste Sierra-spill, er det fullt mulig å bli drept i dette eventyret, og det har til og med en «Steam-achievement» for å finne alle måtene å dø på. Men ikke forvent noe i nærheten av like sadistisk som Sierras verste spill. Dessuten er det en autolagringsfunksjon her, så det er ikke så farlig å krepere.

Ellers er spillet temmelig trofast til inspirasjonskildene. Grafikken bruker en EGA-aktig fargepalett – altså, ekte EGA-spill har en fast palett på 16 farger, men Sierras spill gjorde omfattende bruk av en teknikk som kalles «dithering», der de lagde sjakkbrettaktige mønstre bestående av to eller flere farger, for å skape illusjonen av flere farger. Snail Trek hopper rett og slett bare over dette steget i prosessen, og bruker i stedet en mer omfattende palett der vi får EGA-fargene pluss farger som imiterer de klassiske fargekombinasjonene.

Kort og godt

Tekstgrensesnittet.
Tekstgrensesnittet.

Snail Trek – Chapter 1: Intershellar er det første spillet i en serie som kalles «20 minute adventures», og navnet lyver ikke – du kommer neppe til å sitte mer enn 20 minutter med dette spillet. På den tiden rekker du imidlertid å løse flere nøtter, utforske en håndfull skjermer, og antakeligvis også humre litt for deg selv. Jeg må jo innrømme at jeg syntes 20 minutter er litt lite, og jeg gleder meg til spillskaper Phil Fortier bruker motoren og systemene han har utviklet til å lage noe med litt mer substans – heldigvis holder han på med nettopp det.

Likevel tror jeg nok jeg kommer til å kjøpe kapittel to når det dukker opp, Intershellar var trivelig nok til at jeg er klar for mer. Prisen matcher dessuten det du får, fullpris er 7,50 kroner på Steam, og om du er kjapp sparer du hele 1,13 kroner(!) takket være lanseringsrabatten. Hvis du tenker på dette som en liten bit med spillsnacks, så funker det egentlig veldig greit.

Les også: Tilbakeblikk på Quest for Glory

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.