Cascade Quest ser skikkelig kult ut

Nytt eventyrspill vekker minner om Sierra-klassikerne fra siste del av åttitallet.

Hvis du har gode minner fra Sierras klassiske tekst/grafikk-eventyr fra slutten av åttitallet, tipper jeg at Cascade Quest vil interessere deg. Det er et nytt eventyr laget i nesten samme stil, med EGA-aktig grafikk og tekstgrensesnitt, som kommer tidlig neste år til PC og Mac.

Eventyr i villmarken

Husk å aldri gå på en isbre uten passende sikkerhetsutstyr!
Husk å aldri gå på en isbre uten passende sikkerhetsutstyr!

Du spiller en parkvokter i en nasjonalpark, som kjeder seg på jobben og ender opp på et eventyr som tar deg langt bort fra det normale, og kanskje til og med inn i det overnaturlige. Til slutt kan det godt hende du ender opp med å redde verden. Spennende!

Vi vet ikke så mye mer om handlingen i spillet, men utvikleren forteller at det foregår i «Pacific Northwest»-regionen i USA/Canada. Dette området dekker blant annet delstatene Washington og Oregon, og er et område med mye flott natur. Åpenbart har det også mange farer, siden spillet skilter med «mange grafiske måter å dø på». Ellers loves vi en rekke utfordrende, men rettferdige gåter.

Systemet som lar deg skrive inn tekstbaserte kommandoer er langt mer avansert enn det vi fant i Sierras spill, og inneholder blant annet et smart system for autofullføring av tekst som vi helt sikkert hadde satt stor pris på i gode, gamle dager.

Smart grafikkstil

Slik har utviklerne kombinert fargene.
Slik har utviklerne kombinert fargene.

Da jeg skrev EGA-aktig over, var det sikkert noen som la merke til at skjermbildene har langt flere enn 16 farger. Det er fordi utviklerne har gjort noe litt kult. Du vet hvordan gamle EGA-spill har sjakkbrett-aktige mønstre der to farger kombineres for å skape illusjonen av en tredje farge? Dette er noe som kalles «dithering», og som du blant annet kan se LucasArts-veteran Mark Ferrari diskutere i en veldig interessant video.

Poenget er at utviklerne av Cascade Quest har droppet «dithering», og hoppet rett på den tredje fargen. Resultatet av alle fargekombinasjonene i EGA er en fast palett på 136 farger, og selv om jeg personlig mener «dithering» har sin sjarm, kan jeg ikke nekte for at det ble ganske stilig (og fortsatt rimelig «autentisk»).

Takk til Stig Johansen, som postet om dette spillet i Facebook-gruppa Klassiske PC-spill. Det er en gruppe vi har startet for å diskutere gode, gamle spill for MS-DOS, Windows og andre datamaskinformater.

Relaterte innlegg

En kommentar om “Cascade Quest ser skikkelig kult ut

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.