Galleri: Bob Wakelins fantastiske coverbilder

Denne helgen kom den triste nyheten om at Ocean-legenden Bob Wakelin er død. Her er noen av hans mest kjente bilder.

I dag er illustrasjoner for spillbokser i stor grad en tapt kunst, med generiske bilder, kjipe logoer og massevis av forstyrrende elementer. På åttitallet var det annerledes. Det fantes ikke noe internett, så når man gikk til spillbutikken med bursdagspengene i lomma, visste man gjerne ingenting om hva man skulle kjøpe. Dermed var det ofte de spillene med kulest cover som fikk mest oppmerksomhet.

Et av mange kjente Wakelin-bilder.
Et av mange kjente Wakelin-bilder.

Dette visste den britiske spillutgiveren Ocean (som også eide Imagine), og heldigvis for dem hadde de en av bransjens aller mest kjente illustratører med på laget. Han het Bob Wakelin, og lagde spektakulære coverbilder for den britiske utgiveren i over ti år. Hvis du likte spill på åttitallet, er det så og si umulig at du ikke kjenner igjen mange av boksene han var ansvarlig for.

På søndag fikk vi vite at Bob Wakelin dessverre gikk bort den 20. januar, etter lengre tids sykdom. Jeg tenkte at en fin måte å minnes ham på ville være å trekke frem noen av hans kuleste coverbilder, så derfor har jeg satt sammen dette galleriet.

Lagde nesten hundre bilder

Bob Wakelin signerte som fast illustratør for Ocean allerede i 1983, mens selskapet fortsatt het Spectrum Games. Totalt skapte han nesten hundre bilder for Ocean og Imagine, inkludert mange ikoniske spillbokser. Dette var lenge før datamaskiner ble brukt til slikt, så bildene ble håndmalt, stort sett med airbrush.

Wakelin selv var ikke alltid spesielt fornøyd med arbeidet han gjorde for Ocean – knappe tidsfrister var en viktig faktor her, og i ettertid har han selv sagt at han burde brukt mer tid på mange av bildene. Han har også vært ærlig på at han ikke alltid har lagt voldsomt mye arbeid i detaljene. Fra boken Ocean – The History:

– Bakgrunnene er ofte veldig enkle, fordi jeg ikke orker å bry meg. Jeg vil tegne figurene og kommunisere en beskjed, fordi jeg tenker som et barn. Jeg vil se noe som spretter ut av bildet og får meg til å si «whoah!» Jeg vil ikke tegne trær, barn er ikke interessert i trær!

Jeg syntes ærlig talt han var litt streng med seg selv her, men tilnærmingen hans fungerte uansett svært godt. Og hvis det var én ting spillbokser trengte å gjøre på åttitallet, så var det nettopp det å «hoppe ut av butikkhyllene» og fange oppmerksomheten til kjøperne.

Her er altså noen av de (i mine øyne) kuleste boksbildene Wakelin skapte. Jeg kunne ha gjort denne artikkelen tredobbelt så lang, og fortsatt ikke ha sluppet opp for heftige bilder. Alle bildene i denne artikkelen er hentet fra Mobygames, som tillater bruk av sitt bildemateriale, og bildekvaliteten varierer litt:

Coveret til Sensible Softwares unike Wizball er et av Wakelins mest kjente, og dette var et av få tilfeller der han faktisk hadde sett spillet og truffet utviklerne før han lagde bildet. Wakelin var notorisk uinteressert i dataspill generelt.

Coveret til Sensible Softwares unike Wizball er et av Wakelins mest kjente, og dette var et av få tilfeller der han faktisk hadde sett spillet og truffet utviklerne før han lagde bildet. Wakelin var notorisk uinteressert i dataspill generelt. Selv mente han dette kanskje er det coveret hans som traff tidsånden i åttitallets spillindustri best (selv om han ikke syntes selve bildet var så godt).

Det var opprinnelig tegneserier Wakelin var mest interessert i, og dette glimrende Batman-bildet er også et av de han var mest fornøyd med. DC-redaktør Joe Orlando elsket det også.

Det var opprinnelig tegneserier Wakelin var mest interessert i, og dette glimrende Batman-bildet var han fornøyd med. DC-redaktør Joe Orlando elsket det også, noe som naturlig nok gledet en tegneseriefan som Wakelin (han kom også til å bli en del av tegneserieindustrien selv).

Bildet til denne berømte joystickdreperen var han ikke fornøyd med. «Nostalgi får søppel til å se ut som gull» har han sagt om det.

Bildet til denne berømte joystickdreperen var han ikke fornøyd med. «Nostalgi får søppel til å se ut som gull» har han sagt om det. Men han har også sagt at han hatet å lage sportsspill-bokser, så kanskje de negative følelsene for dette coveret hadde noe med det å gjøre.

Dette var visstnok et vanskelig bilde, ettersom utgiveren ville ha så mange figurer fra spillet som mulig i illustrasjonen. Resultatet er likevel ganske solid!

Dette var visstnok et vanskelig bilde å få til, ettersom utgiveren ville ha så mange figurer fra spillet som mulig i illustrasjonen. Resultatet er likevel ganske solid!

Barbarkrigere var vanlige hovedpersoner i spill på åttitallet, og her er det ikke veldig vanskelig å gjette seg til inspirasjonskilden.

Barbarkrigere var vanlige hovedpersoner i spill på åttitallet, og her er det ikke veldig vanskelig å gjette seg til inspirasjonskilden.

Et av favorittbildene til Wakelin selv, men Ocean fikk klage fra en fyr som mente at minotaurens mageregion så litt ut som en svær penis. «Han hadde kanskje et poeng.»

Et av favorittbildene til Wakelin selv, men Ocean fikk klage fra en fyr som mente at minotaurens mageregion så litt ut som en svær penis. «Han hadde kanskje et poeng.»

Et av de senere boksbildene, for det ambisiøse (og dessverre ikke helt vellykkede) romspillet Epic. Her hadde Wakelin fått veldig klare instruksjoner om hvordan bildet skulle være, fra en av utviklerne. Han gjorde sitt beste for å følge instruksjonene, men utvikleren var ikke begeistret. Det var imidlertid Ocean, så da gikk det greit, likevel.

Et av de senere boksbildene, for det ambisiøse (og dessverre ikke helt vellykkede) romspillet Epic. Her hadde Wakelin fått veldig klare instruksjoner om hvordan bildet skulle være, fra en av utviklerne. Han gjorde sitt beste for å følge instruksjonene, men utvikleren var ikke begeistret for resultatet. Det var imidlertid Ocean, så da gikk det greit, likevel.

Nok en kjent spillboks, fra et ambisiøst, isometrisk actioneventyr. Denne ville kanskje skapt litt kontroverser i dag.

Nok en kjent spillboks, fra et ambisiøst, isometrisk actioneventyr. Denne ville kanskje skapt litt kontroverser i dag (da tenker jeg naturligvis på alle dinosaurekspertene som ville klaget på den utdaterte tyrannosaurusen).

Denne herlige spillboksen skapte ingen kontroverser overhodet. Og det gjorde heller ikke Oceans versjon av spillet, som er fantastisk.

Denne herlige spillboksen skapte i alle fall ingen kontroverser overhodet. Og det gjorde heller ikke Oceans versjon av spillet, som er fantastisk.

Nok en superkjent boks, i perfekt «åttitalls, Rambo-inspirert skytespill»-stil. Mannen på bilde er basert på en Ocean-ansatt ved navn Carl Pugh.

Nok en superkjent boks, i perfekt «åttitalls, Rambo-inspirert skytespill»-stil. Mannen på bilde er basert på en Ocean-ansatt ved navn Carl Pugh.

 

Nok et fascinerende, isometrisk actioneventyr.

Nok et fascinerende, isometrisk actioneventyr. Det er kanskje litt mer action på bildet enn det er i spillet.

Her fikk Wakelin spesiell beskjed om å lage et godt bilde, fordi spillet i seg selv var ganske elendig. Ocean håpte med andre ord at boksen ville være nok til å selge spillet.

Her fikk Wakelin spesiell beskjed om å lage et godt bilde, fordi spillet i seg selv var ganske elendig. Ocean håpte med andre ord at boksen ville være nok til å selge spillet.

Veldig tegneserieaktig og actionfylt boksbilde, og en favoritt hos mange.

Veldig tegneserieaktig og actionfylt boksbilde, og en favoritt hos mange. Kanskje dagens Call of Duty-spill hadde virket litt mer spennende med slike bokser?

Et av Wakelins favorittbilder. Han likte blant annet hvordan soldaten «henvender» seg direkte til potensielle spillkjøpere som plukket boksen opp, ved å peke våpenet rett i øynene på dem.

Et av Wakelins favorittbilder. Han likte blant annet hvordan soldaten «henvender» seg direkte til potensielle spillkjøpere som plukket boksen opp, ved å peke våpenet rett i øynene på dem.

Nok et actionfylt bilde for et actionfylt spill. Som du kanskje legger merke til, er svært mange av disse spillene konversjoner av japanske arkadespill – dette var noe av det Ocean hadde mest suksess med på åttitallet.

Nok et actionfylt bilde for et actionfylt spill. Som du kanskje legger merke til, er svært mange av disse spillene konversjoner av japanske arkadespill – dette var noe av det Ocean og Imagine hadde mest suksess med på åttitallet.

Kilder for artikkelen er boka Ocean: The History, et intervju med Bob Wakelin på Motherboard, og en artikkel på Exotica. Bildene er som nevnt fra Mobygames. Her er en video-tributt med flere boksbilder:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.