Inntrykk fra Newton Flight Academy

Like ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø kan du prøve deg på en skikkelig flysimulator.

Jeg flyktet nylig fra glovarme Kristiansand i sør til rimelig kjølige Kjerringøy i nord, og i løpet av ukene jeg var der oppe besøkte jeg flymuseet i Bodø. I den forbindelse måtte jeg også ta turen innom Newton Flight Academy, som ligger omtrent vegg i vegg med museet. Det angrer jeg ikke på at jeg gjorde.

Heldigvis overlever du greit en styrt i denne.
Heldigvis overlever du greit en styrt i denne.

Realistiske cockpiter

Newton Flight Academy huser tre flysimulatorer, hver med tre store skjermer, realistiske cockpit-instrumenter og hydraulikk som beveger hele greia i takt med det virtuelle flyets bevegelser (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt). Det koster 350 kroner for en halvtime i simulatoren, og da betaler man for to seter slik at det – om man har noen med seg – blir 175 kroner per person. I tillegg får man en egen instruktør, som man kan gjøre så mye bruk av som man ønsker.

Da vi fløy var det forøvrig ikke noe problem å gå litt på overtid, for å gjennomføre en siste, halsbrekkende landing («det gjekk no berre godt»). Det var ikke noen ventetid, men så var det heller ikke særlig mange folk på museet denne dagen, så jeg vet ikke om dette er normalt. Kanskje de flyinteresserte hadde kjørt seg bort i alt veiarbeidet rundt byen.

Jeg fløy sammen med broren min, som har noen timer bak spakene på en Piper PA-28, og han tok naturlig nok kommandoen. Selv har jeg spilt mye Flight Simulator X, men jeg spiller aller helst med en Xbox 360-kontroller i kombinasjon med tastaturet, så jeg var litt nybegynner her. Det betyr ikke at jeg syntes det var spesielt vanskelig å styre flyet – ikke la alle knappene i cockpiten skremme deg, du trenger veldig få av dem i lufta.

Gjenkjennelig terreng

Simulatoren kjører en versjon av Prepar3D fra Lockheed Martin, og det så ut som det var norsk terreng installert, for omgivelsene var ganske detaljerte. Vi startet den virtuelle flyturen i Bodø, og fløy inn over Kjerringøy der vi kunne kjenne igjen både veier, fjell, bekker og vann, noe som selvsagt var ganske kult. Ifølge instruktøren kunne vi også ha valgt å starte fra en annen flyplass om vi ønsket det, men det var anbefalt å fly i Norge.

Man kan kjenne igjen toppene.
Man kan kjenne igjen toppene.

Jeg syntes generelt bevegelsene til cockpiten matchet flyets bevegelser veldig godt, og jeg fikk faktisk et lite sug i magen da vi først lettet. Cockpiten var også imponerende, med fungerende instrumentpanel og GPS. En ekstra skjerm på hver side hadde imidlertid gjort seg, da hadde vi fått omtrent 180 graders synsvinkel, noe som jo er en fordel. Man kan heldigvis bruke en bryter for å se til sidene, men det blir ikke helt det samme.

Alt i alt var det uansett veldig moro å få prøve seg på simulatoren, og hvis du har anledning – og muligens litt interesse for fly fra før av – anbefaler jeg definitivt at du tar turen innom Newton Flight Academy. Prisen er grei, personalet er hyggelig og selve simulatoren fungerer godt.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.