Nå er det ute på Steam.
7 år gamle Penny McDonald spurte faren sin om hun kunne lage et eget spill. Han sa ja, og ga henne alt hun trengte – gode, gamle QBASIC, og en gammel Usborne-bok om programmering (som forøvrig er tilgjengelig gratis på nettet). Resultatet var et enkelt mattespill, som hun naturlig nok hadde lyst til å gi ut.
Med farens hjelp ble det kompilert og oversendt til Valve for inkludering på Steam. De sa først nei til spillet, men ga samtidig «god og nyttig feedback», og den andre utgaven ble godtatt. Nå kan du kjøpe spillet for 7,50 kroner.
She’s added randomisation (I taught her what the word ‘integer’ means, cool!) and she’s created the logo for the game. Productive Saturday. pic.twitter.com/nqSTA3UrPP
— Lance McDonald (@manfightdragon) 28 July 2018
Alle bør prøve seg på programmering
Answer the Question er selvsagt ikke noe du realistisk sett vil kjøpe om du ønsker deg god underholdning, men det er litt kult likevel. Litt fordi historien minner meg om hvordan det var å vokse opp med Commodore 64, der BASIC alltid var tilgjengelig og de fleste på ett eller annet tidspunkt lærte litt om programmering og lagde sine egne, enkle spill.
Programmering er både lærerikt og skikkelig moro, og det gir i tillegg en forståelse av hvordan datateknologi faktisk fungerer. Selv om dagens PC-er og andre dingser er tusen ganger mer brukervennlige enn åttitallets maskiner, føler jeg noe har gått tapt nå som programmering ikke lenger er så tilgjengelig som det var.
Der man på åttitallet bare kunne starte datamaskinen og begynne å eksperimentere fordi man ikke hadde noe annet å gjøre der og da, må man i dag ha et spesifikt ønske om å lære seg å programmere, så prøve å finne ut hvilket språk man skal lære seg, finne ut hvilke produkter og lisenser man trenger, og så videre.
Derfor er det glimrende med fedre og mødre som legger til rette for barna på denne måten. Alle trenger kanskje ikke å publisere ungens første mattespill på Steam, men det faktum at dette i det hele tatt er mulig er jo i seg selv en glimrende motivasjonsfaktor (og et argument for at Steams relativt åpne sluser er en god ting, alt i alt).
Har du lyst til å lese mer om BASIC-programmering, har jeg skrevet en artikkelserie om hvordan jeg skapte et enkelt arkadespill på Sharp MZ-80A.