Med plattformeventyret Planet Alpha, som faktisk ser temmelig lekkert ut.
Den britiske spillutgiveren Team17 ble grunnlagt i 1990, og var lenge et kjent navn, spesielt på Amiga der de sto for klassikere som Alien Breed-spillene, Project-X og Superfrog, og var utgiver for spill som Super Stardust. Men deres største hit kom da de i 1994 sikret seg det unike artillerispillet Total Wormage fra enmannsutvikleren Andy Davidson – Total Wormage kom etter hvert til markedet som Worms, og solgte millioner.
Worms, Worms og mer Worms
Suksessen fikk ikke bare positive resultater for selskapet, som hadde gått fra å være en uavhengig utgiver til å være et rent utviklerstudio. Worms-serien tok etter hvert over hele virksomheten, og entusiasmen rundt serien dalte etter hvert som tiden gikk.
I 2010 hadde markedet endret seg, og digital distribusjon var plutselig en mulighet. Dermed valgte de å gjenoppta utgivervirksomheten, slik at de ikke lenger var avhengige av andre selskaper. I tiden som har gått, har Team17 lansert en bråte spill fra uavhengige utviklerstudioer, og når de den 4. september slipper plattformeventyret Planet Alpha på Xbox One, PS4, Switch og PC, blir det selskapets spill-lansering nummer hundre.
– Dette markerer en utrolig milepæl for Team17, samtidig som vi er på vei mot vårt vårt trettiende år i denne varierte og kreative bransjen. Team 17 startet som en indie-utgiver i 1990, og lanseringen av Planet Alpha i 2018 er et følelsesladd øyeblikk for oss, sier Team 17-sjef Debbie Westwick i en pressemelding.
Planet Alpha
Spill nr. 100, Planet Alpha, beskrives som et stemningsfullt, sideskrollende plattformeventyr som kombinerer både sniking og hjernetrim med plattformhoppingen. Ved første øyekast minner det om den danske indie-klassikeren Limbo, bare langt mer fargerikt.
Derfor er det jo litt artig at også dette spillet kommer fra Danmark – det er utviklet av en uavhengig utvikler som heter Adrian Lazar.
Her er en fersk trailer, lansert i forbindelse med annonseringen av utgivelsesdatoen: