Stor oppdatering for klassiske System Shock

Ved hjelp av den originale kildekoden har spillet blitt kraftig oppgradert.

Det legendariske førstepersonsspillet System Shock har fått en overraskelsesoppgradering fra rettighetsinnehaverne i Nightdive Studios. Ved hjelp av den originale kildekoden har de gitt hele spillet en overhaling, 21 år etter at spillet opprinnelig ble sluppet.

Bedre oppløsning.
Bedre oppløsning.

4K-støtte og nytt kontrollsystem

System Shock: Enhanced Edition inkluderer nå 4K-støtte, muligheten til å endre kontrollene (og bruke «mouselook»), støtte for både Direct3D og OpenGL, muligheten til å bruke Mac-grafikken som hadde høyere oppløsning enn MS-DOS-grafikken, offisiell modifikasjonsstøtte, «achievements» og mye mer, samtidig som mange av originalens «bugs» har blitt fikset.

Om du er redd for at alle oppdateringene gjør spillet ugjenkjennelig, kan du fortsatt spille den klassiske versjonen, som er inkludert gratis. Enn så lenge ser det ikke ut som GOG-utgaven har fått de nye oppgraderingene.

System Shock: Enhanced Edition ble sluppet i 2015, og kom allerede da med flere oppgraderinger i forhold til originalutgaven. Blant annet støttet den en grafikkoppløsning på 1024×768, noe som var litt mer enn originalens 640×400-oppløsning. Men 4K er jo litt mer enn det igjen.

Grafikken blir nok litt rar i den nye oppløsningen, men jeg tipper det er noe man venner seg til.
Grafikken blir nok litt rar i den nye oppløsningen, men jeg tipper det er noe man venner seg til.

Klassiker

System Shock er et førstepersons actioneventyr av typen den engelskspråklige spillpressen ofte kaller «immersive sim». Med det mener de at spillet foregår i en verden preget av ulike simulerte systemer, som du kan påvirke på ulike måter. Spillet gir deg stor taktisk frihet, og inkluderer rollespillelementer som lar deg skreddersy figuren din underveis i spillet.

I tillegg til å legge mye av grunnlaget for en av de viktigste og mest interessante spillsjangerne på markedet, var System Shock også et unikt historiedrevet spill. Handlingen foregår ombord på en romstasjon der noe forferdelig har skjedd, og det er opp til deg å finne ut hva. Samtidig plages du av en av spillhistoriens mest uhyggelige «skurker», nemlig den kunstige intelligensen SHODAN.

Opprinnelig ble System Shock laget av legendariske Looking Glass Technologies, og bygde videre på konseptene de skapte i Ultima Underworld-spillene. De får en oppfølger straks.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.