Det har tatt sin tid, men neste uke forlater spillet «early access».
Onsdag 17. oktober er dagen da «early access»-spillet RimWorld ikke lenger kan omtales som «early access»-spillet RimWorld. Da slippes nemlig versjon 1.0 av det populære byggespillet, etter fem og et halvt år med utvikling.
Kompatibel med tidligere versjoner
Om du allerede har spillet, og spiller det regelmessig, kan spillskaperen fortelle at du ikke trenger å gjøre noe spesielt – versjon 1.0 vil være kompatibel med lagrede spill fra betaversjonene 18 og 19. Det skal heller ikke være noen veldig store endringer fra den forrige versjonen, annet enn at massevis av feil har blitt luket ut. Om du bruker modifikasjoner, er situasjonen litt annerledes.
Om 1.0-versjonen markerer en reell slutt på utviklingen er, som vanlig med spill av denne typen, ikke særlig sannsynlig. Men det eneste spillskaperen vil love akkurat nå, er at han vil fortsette å fikse feil som måtte dukke opp. Han skriver at han ser for seg mange spennende retninger å ta spillet, men vil ikke gi noen løfter.
I RimWorld krasjlander en gruppe mennesker på en fremmed og tilsynelatende ubebodd planet. Her må de prøve å overleve, og kanskje til og med skape et vellykket samfunn. Men utfordringene blir mange, og når man starter spillet kan man aktivere en av flere kunstige intelligenser som dynamisk vil prøve å komme på smarte og/eller djevelske måter å skape krøll for deg på.
ENDELIG! Dette har jeg slitt med å holde meg unna i early access. På tide med en ny «årets spill»-kandidat nå, noe jeg håper dette spillet er.
Ble fullstendig hektet på dette i går. Dette spillet er helt galskap. Slags blanding av overlevelsesmekanismene i Don’t Starve og tilfeldighetene man må håndtere i Crusader Kings 2.
Tror jeg har spikra min topp 5-liste fra i år allerede, med mindre det kommer en overraskelse inn fra sidelinjen på tampen av året. Nå som Disco Elysium blir utsatt til neste år, og Battle Brothers tilleggspakke ikke teller, så ser ikke jeg noe i horisonten som virker superlovende.