Programmeringsspråket AMOS får en oppfølger

Og man skal enkelt kunne overføre gamle AMOS-spill til nye plattformer.

Skaperen av programmeringsspråkene AMOS og STOS (for henholdsvis Amiga og Atari ST) vil lage en oppfølger til dem begge. Den skal hete AMOS 2, og vil blant annet gjøre det mulig å republisere gamle spill for AMOS og STOS på nye plattformer «med ett klikk».

Et av mine favorittspill laget i AMOS er romstrategispillet Colonial Conquest II. Bilde: Mobygames.
Et av mine favorittspill laget i AMOS er romstrategispillet Colonial Conquest II. Bilde: Mobygames.

I tillegg vil man kunne bruke det nye verktøyet til å lage nye spill og programmer, og målet er at det skal være så enkelt å bruke som AMOS og STOS i sin tid var, samtidig som spillene og programmene man skaper kan utnytte seg maksimalt av dagens maskinvare.

Folkefinansiering på Patreon

I den forbindelse har han AMOS-utvikler Francois Lionet satt i gang en Patreon-kampanje der de som er interessert i å hjelpe ham å skape AMOS 2 kan spytte inn et fast månedsbeløp slik at han kan bruke tid på utviklingen i stedet for frilansarbeid.

AMOS og STOS var BASIC-inspirerte programmeringsspråk som ble svært populære på åtti- og nittitallet. Ved hjelp av disse systemene kunne man lage rimelig avanserte spill og programmer ved hjelp av relativt enkle instruksjoner. Målgruppen var nok primært hobbyutviklere, men kommersielle spill som Flight of the Amazon Queen og Valhalla-serien ble også laget ved hjelp av AMOS.

Francois Lionet har også opprettet en egen blogg om AMOS-historien. I denne videoen kan du se ham fortelle litt om planene sine:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.