Realms of Quest V er et imponerende prosjekt. Nå har spillet fått utgiver.
Commodore 64-forgjengeren VIC-20 er ikke en veldig avansert datamaskin. Grafikkmulighetene er begrensede (ingen «sprites»!), den har forferdelig lite minne, og spesielt rask er den heller ikke. Derfor er det ikke vanskelig å la seg imponere over Realms of Quest V, et episk rollespill der du må utforske en massiv verden i 2D og store grotter i 3D.
Inspirert av klassikerne
Spillet er inspirert av klassikere som Ultima, Wizardry, Bard’s Tale og Telengard, og har vært under utvikling siden tidlig i 2017. Det har fortsatt en god del igjen av utviklingen, og skal ikke slippes før siste halvdel av 2019, men jeg har fulgt utvikleren Ghislain de Blois på Twitter en stund, og det er åpenbart at prosjektet jevnt og trutt beveger seg fremover.
Og som V-en i spillnavnet indikerer, er ikke dette utviklerens første rodeo.
Spillverdenen byr på 20 labyrinter som må utforskes, samt et gigantisk landområde med 20 byer og 20 landsbyer. Du må sette sammen en gruppe på opp til ti eventyrere (og kan også ha opp til ti monstre under din kontroll), og det er rikelig med muligheter til å skreddersy heltene dine (16 raser og 16 klasser).
Nå har Realms of Quest V fått utgiver, nemlig den unge retrospillutgiveren Double Sided Games (som også står for lanseringen den kommende Commodore 64-versjonen av indie-perlen L’Abbaye des morts). Dermed er det bare å glede seg til lanseringen. Du trenger 32k minne på din VIC-20 om du vil spille spillet. Alternativt kan du jo bruke emulator.
VIC-20 er i dag en rimelig glemt plattform, men det var faktisk på denne datamaskinen at den legendariske Nintendo-sjefen Satoru Iwata fikk sitt gjennombrudd som spillutvikler.