Underworld Ascendant har fått en skuffende lansering

Spillet beskrives som uferdig, men problemene ser ut til å stikke dypere enn mangel på finpuss.

Om vi hadde startet året med en artikkel om hvilke spill vi gledet oss til i år, så ville jeg garantert listet opp Ultima Underworld-oppfølgeren Underworld Ascendant på min liste. Jeg har gledet meg til dette spillet helt siden prosjektet først ble offentliggjort. Nå har jeg ikke fått anledning til å teste det enda, men skal jeg dømme etter tilbakemeldingene det har fått, er det like greit.

Hvor kommer alt lyset fra?
Underworld Ascendant.

Brukeranmeldelsene på Steam ligger nemlig på «mostly negative», og selv de positive anmeldelsene beskriver store problemer med både spillmekanismer og stabilitet. PC Gamer er det eneste store nettstedet som har anmeldt spillet, og de har gitt det 25% – med denne setningen tidlig i teksten:

– There’s no way to sugarcoat this. Underworld Ascendant is phenomenally bad, a catastrophic mess of poor design ideas, woeful execution, and bugs the size of buildings.

Hva kan ha skjedd?

Ikke helt hva vi hadde forventet av et utviklerstudio som består av noen av spillhistoriens mest anerkjente navn, med andre ord. Otherside Entertainment ble dannet av veteraner fra Looking Glass Studios, altså skaperne av Thief-spillene, System Shock og de originale Ultima Underworld-spillene, og det virker rett og slett merkelig at de har tråkket så til de grader feil her.

Ultima Underworld kom ut før Doom.
Originale Ultima Underworld.

Otherside Entertainment innrømmer på sin side at de fortsatt «har en jobb å gjøre», på tross av at utgivelsen altså var to år forsinket, og sier at de jobber med å fikse problemene. Med tanke på situasjonen akkurat nå er det fristende å spørre seg hva de kan få til i løpet av den kommende tiden som de ikke har fått til i de siste to årene, men vi får krysse fingrene.

Med tanke på alle problemene som både Otherside og utgiver 505 Games må ha visst om på forhånd, er det forresten litt rart at de ikke brukte «early access»-muligheten om de først skulle presse spillet ut døra nå. Da hadde de i det minste fått en viss forståelse for at spillet ikke var helt klart.

Det skulle generelt vært interessant å vite hva som faktisk har gått galt her. Kanskje har studioet nedprioritert prosjektet til fordel for System Shock 3, som de også arbeider med? Det var i så fall neppe så lurt – min entusiasme rundt System Shock 3 har i alle fall blitt redusert betydelig nå.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.