Larry-skaperen Al Lowe selger spillskattene sine

Inkludert kildekoden til de originale Larry-spillene. Ikke alle reaksjonene har vært positive.

Frister det å eie kildekoden til Leisure Suit Larry? Da er det (akkurat nå) bare å slenge 80 000 kroner på bordet, og håpe at ingen byr over deg i løpet av den kommende uken. Larry-skaperen Al Lowe har nemlig funnet frem en hel rekke spillhistoriske skatter fra arkivet sitt, og lagt det ut på eBay i individuelle pakker.

Al Lowe!
Al Lowe på Retrospillmessen tidligere i år. Bilde: Spillhistorie.no.

Tok egne sikkerhetskopier

Pakkene inkluderer ikke bare selve kildekoden, men også all grafikken, lyden og så videre, i sitt originale format. Merk at du ikke får tilgang på kildekoden til spillmotoren, da Lowe aldri arbeidet med denne. Det er heller ikke gjort noen forsøk på å teste om diskettene fortsatt fungerer.

Lowe forteller selv at han gjorde et poeng av å sikkerhetskopiere alt han gjorde for Larry-utgiveren Sierra, fordi han visste at de ikke selv kom til å gjøre det. Boksene kildekoden befinner seg på skal ha blitt lagret på loftet hans i 30 år, og det er først nå han har plukket det frem igjen.

I tillegg til kildekoden har han lagt ut andre ting han har arbeidet med gjennom tidene på eBay. Dette inkluderer originale kopier av spillene han laget før han ble ansatt hos Sierra. Faktisk er det et av disse som så langt har fått den største interessen på det nettbaserte auksjonshuset – i skrivende stund ligger det supersjeldne Apple II-spillet Bop-A-Bet på over 86 000 kroner.

Youtuberen MetalJesusRocks, som selv har en historie fra Sierra, har lagt ut en video der Al Lowe presenterer tingene som skal selges. Du kan se den her:

– It belongs in a museum

Da nyheten om at Al Lowe skulle selge unna kildekoden til høystbydende, var reaksjonene fra mange av de som er interesserte i spillhistorie ganske negative.

Noe av det du kan få klørne i. Bilde: Al Lowe.
Noe av det du kan få klørne i. Bilde: Al Lowe.

Mobygames-grunnlegger Jim Leonard og spillhistoriker Benj Edwards er noen av de som er kritiske, og mange frykter at vinnerne av auksjonene ikke vil ha noen som helst interesse av å dele historisk viktige funn på diskettene med omverdenen.

De har et poeng. Hvis man først er villig til å betale opp mot 100 000 kroner for å sikre seg disse skattene, er sjansene kanskje ikke så voldsomt store for at man deretter ønsker å frigjøre materialet slik at andre skal få tilgang på det. Som Lowe sier – «du vil komme til å eie et stykke historie som ingen andre på planeten har.»

Kanskje de ikke engang bryr seg med å arkivere innholdet, og bare ser på diskettene som utstillingsgjenstander.

Lowe er selvsagt den som til syvende og sist bestemmer hva han skal gjøre med de spillhistoriske skattene sine, og det er jo ikke helt uforståelig at han har lyst til å tjene mest mulig penger på dem mens han har sjansen. Skikkelig arkivering hadde nok vært bedre for både ettermælet hans og fremtidens historikere, men igjen, det er hans valg.

Dessuten, som Internet Archive-topp Jason Scott påpeker, har Lowe tidligere donert mye tid og ressurser til spillhistorikere og arkivarer, og det virker egentlig ikke som dette materialet er så eksklusivt som han kanskje vil ha det til i annonsene sine. Dermed er kanskje dette først og fremst de fysiske skattene det presenteres som, og ikke nødvendigvis så mye mer.

Relaterte innlegg

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.