Tjen deg søkkrik på handel i middelalderen, i denne klassikeren fra tyske Ascaron.
Spillhistorie.no er et nettsted for både nye og gamle spill, men vi kunne nok hatt litt flere retrospillartikler – det er riktignok slike jeg bruker mest tid på, sånn jevnt over, men de har en tendens til å være veldig store og kan gjerne ta flere uker å fullføre. Så med mindre det dukker opp nyheter om gamle spill, blir det mye nytt og lite gammelt om man kun teller artikler og ikke ser på lengden.
Så her er en ny serie med småartikler om gamle spill. De trenger ikke å være klassikere (skjønt dagens spill er definitivt en slik), men de bør være gode. Jeg satser på en artikkel i uka, og hvis du skulle ha lyst til å bidra med tekster om dine favorittspill, er det bare å ta kontakt!
- Navn: The Patrician
- Utvikler: Triptychon Software
- Utgiver: Ascon (som senere skiftet navn til Ascaron)
- Første utgivelsesår: 1992
- Originale plattformer: PC, Atari ST og Amiga
The Patrician
The Patrician kom i 1992, og er et strategispill der du får rollen som en handelsmann eller -kvinne under hansatiden. Du starter spillet med en liten seilskute, og så må du prøve å tjene penger på å kjøpe billige varer ett sted, og frakte dem over havet til et annet sted, der du kan selge dem for mer enn du kjøpte dem for. Om du klarer å gå i pluss, kan du etter hvert bygge nye og større skip, og gradvis skape ditt eget hanseatiske transportimperium.
Konseptet er enkelt, og The Patrician er i bunn og grunn et ganske enkelt spill å lære seg å spille. Men som så mange andre klassikere, har det massevis av dybde.
For det første, er markedet dynamisk. Varer produseres og konsumeres, og prisene avgjøres blant annet av tilbud og etterspørsel. I tillegg fraktes de altså rundt, ikke bare av deg og dine skip, men også av dataspillerne og deres flåter – samt eventuelle motspillere, da The Patrician støtter opp til fire spillere samtidig. Handelen påvirker i sin tur byenes økonomi og kjøpekraft. Dette fører til et dynamisk marked som endrer seg med sesongene, der du tvinges til å tilpasse deg underveis.
For det andre, er ikke målet å bli rik. Målet er i stedet å skaffe seg politisk makt, og rikdommen er sånn sett bare et middel for å nå dette målet. Ved å holde dyre fester, investere i kirkebygging, donere penger til de fattige og generelt ha en positiv innflytelse på hjembyen din kan du etter hvert bli valgt til borgermester der, noe som gir deg tilgang på nye muligheter og samtidig åpner opp for at du kan delta i kampen om å bli sjefen for hele den hanseatiske ligaen. Det oppnår du imidlertid kun hvis du er godt likt i et stort antall andre byer også.
I tillegg kommer en hel haug av andre elementer som påvirker verden rundt deg og hvilke muligheter du har – kriger, pestepidemier, krydderflåter fra sydlige strøk, pirater og så videre.
Vanedannende spill
For de som ikke har spilt et handelsspill før, kan konseptet kanskje virke litt sært. Men gi The Patrician en sjanse, og du vil oppdage at det er svært vanedannende og underholdende, enten du spiller alene eller sammen med en venn eller to. The Patrician er faktisk så moro at jeg regner det som et av mine favorittspill gjennom tidene, og det er et spill jeg fortsatt har mye glede av når jeg setter meg ned med det. Faktisk merker jeg at det begynner å bli på tide med en ny runde nå.
The Patrician kom i sin tid til PC, Amiga og Atari ST. Jeg foretrekker Amiga-versjonen, mye på grunn av at musikken er best på den plattformen. Men PC-versjonen har nok hakket bedre grafikk, og den temmelig enorme fordelen at du fortsatt kan kjøpe den.
Her er tittelmelodien fra Amiga-versjonen (samt bittelitt spilling). Jeg spilte selvsagt spillet på engelsk, ikke tysk:
- Les også: Tilbakeblikk: Ports of Call