Oppdatering: GOG har nå annonsert at de avslutter sitt «fair price package»-system.
Ifølge en artikkel hos Kotaku, har nettbutikken GOG sagt opp minst tolv ansatte, som ifølge en kilde de har snakket med representerer cirka ti prosent av arbeidsstyrken. GOG har bekreftet oppsigelsene overfor dem, men sier at det er en del av en omstrukturering og påpeker at de per nå har cirka dobbelt så mange åpne posisjoner som de oppfordrer folk til å søke på.
På tross av at GOG selv ser ut til å bortforklare oppsigelsene, skal de ansatte ha blitt fortalt at det var en finansiell avgjørelse, og det skal være godt kjent innad i selskapet at situasjonen har vært vanskelig.
– Ting ble veldig desperate, veldig raskt. Jeg vet at Februar har vært en skikkelig dårlig måned, mens Januar var veldig god. Vi er midt i en omstrukturering der folk flyttes rundt, og det er ikke så spesielt. Men så omfattende oppsigelser har aldri skjedd før, sier en kilde til Kotaku.
2018 var et dårlig år for GOG
Finansresultatene som har blitt offentliggjort fra GOG-eier CD Projekts side, viser også at nettbutikken har hatt trøbbel – ikke bare i de siste månedene, men i store deler av fjoråret. Tallene for de tre første kvartalene av 2018 viser en markant nedgang i forhold til samme periode året før, og at nettbutikken endte opp med å tape penger de ni første månedene av 2018.
Merk at disse tallene viser situasjonen før Gwent-spillet Thronebreaker ble lansert på tjenesten i oktober. Mange husker nok likevel at dette spillet opprinnelig skulle være GOG-eksklusivt, men endte opp med å komme til Steam også, grunnet skuffende salgstall.
Kilden Kotaku har snakket med indikerer også at Epic Games’ inntreden i markedet har lagt kraftig press på GOG. I likhet med Steam har tradisjonelt GOG tatt 30% av inntektene fra individuelle spillsalg (og mer i de tilfellene der det er snakk om gamle spill som GOG selv har jobbet med å gjøre kompatible), mens Epic Store kun tar 12%.
Spillbutikken til Discord svarte umiddelbart med å senke andelen de tar til 10%, mens Steam har gått for et litt mer komplisert system der de spillene som selger best også får en større andel av inntektene. Hva GOG gjør som svar på dette er ikke klart, men det ser ut som de må forvente lavere inntekter uansett hva de går for.
På den andre siden håper de nok på en opptur når Cyberpunk 2077 lanseres.
GOG startet som Good Old Games i 2008, og fokuserte i starten på å selge klassiske PC-spill DRM-fritt og til en billig penge. Butikken ble en suksess, og de fant etter hvert ut at de ville droppe fokuset på klassiske spill for å i større grad kunne konkurrere med Steam. De lanserte også sin egen klient, GOG Galaxy, som etter hvert har fått mye av funksjonaliteten til Steam-klienten.
Oppdatering:
GOG har i dag annonsert at de vil avslutte det de kaller sitt «fair package program». I starten var en av grunnpillarene til nettbutikken at de hadde én pris for alle spill, uansett hvor i verden du kjøpte dem (i motsetning til andre butikker som hadde regionbasert prising). Da de sluttet å fokusere på gamle spill, måtte de også begynne å tilby regionbasert prising for å tiltrekke seg flere utgivere. Men til gjengjeld fikk brukere som måtte betale mer – oss i Norge, for eksempel – tilbake det vi måtte betale ekstra pengene som kreditt.
GOG selv sier at de i gjennomsnitt har gitt brukerne 12% av kjøpesummen tilbake, og i noen tilfeller så mye som 37%, fra egen lomme.
Dette er det altså slutt på fra og med 31. mars. GOG sier at de må gi en større andel av inntjeningen til utgiverne, og at de dermed ikke kan tjene penger om de skal fortsette dette programmet. «Når alt kommer til alt er vi en butikk, og vi kan ikke selge spill med tap,» konkluderer de.
Slik så GOG ut i 2009: