Dette spillet kombinerer nittitallsdesign med moderne teknologi.
Jeg bet meg umiddelbart merke i Prodeus da denne førstepersonsskyteren dukket opp på radaren i fjor høst. Dette spillet kombinerer nemlig moderne teknologi med retroinspirert grafikk, på en måte vi har sett noen ganger i 2D-spill, men som ikke er like vanlig i spill med 3D-grafikk. Resultatet er i mine øyne veldig lekkert.
Selve spillet er inspirert av nittitallets skytespill, noe som kort sagt betyr høy hastighet og massevis av fiender som må plaffes ned i intrikate miljøer fulle av hemmeligheter, ved hjelp av et bredt og variert våpenarsenal.
Kickstarter-kampanje
Nå har utviklerne startet en folkefinansieringskampanje på Kickstarter for å skaffe budsjett til den videre utviklingen. Pengene de samler inn ser ut til å skulle brukes på innholdsproduksjon, for å gjøre spillet klart til tidliglansering i løpet av høsten (og full lansering neste år).
Utviklerne understreker at spillet ikke skal være eksklusivt for noen butikker, og at de som backer på et nivå som gir dem tilgang på en «PC-versjon» av spillet også kan spille på Mac og Linux. Her er Kickstarter-videoen (og ja, de nevner også at man kan stille på mengden blod, sånn i tilfelle det blir litt voldsomt):
Jeg har backet dette prosjektet – jeg syntes det ser lovende ut, og med «early bird»-nivå koster spillet 120-130 kroner avhengig av hvor kursen ender opp når Kickstarter-kampanjen er ferdig. Men som vanlig med Kickstarter-artikler må jeg påpeke at det alltid er et element av usikkerhet her, og at det selvsagt ikke er i nærheten av sikkert at det ferdige spillet blir så kult som det virker i det antakeligvis veldig nøye utvalgte materialet utviklerne har lagt ut.