Vi har fått noen ord med utvikleren bak Combustion, et actionrollespill satt til en dystopisk dieselpunk-verden.
Combustion er et norskutviklet actionrollespill satt til en dystopisk dieselpunk-verden befolket av antropomorfe dyr. Du spiller en politikatt som prøver å opprettholde lov og orden i den larmende industribyen Norrune, som daglig preges av protester, opptøyer og kriminalitet. Her må du jakte på kriminelle (som helst skal arresteres og ikke drepes), og gjøre andre typer politiarbeid.
Startet som et hobbyprosjekt
Hovedutvikleren bak Combustion er norske Fredrik Strøm, som har jobbet med spillet på hobbybasis i cirka to år. Underveis har konseptet utviklet seg veldig, men nå er det spikret, og planen er å fullføre utviklingen innen mars neste år.
Spillets visuelle stil er inspirert av PlayStation-eraen, med lav oppløsning og kantete 3D-modeller. Fredrik Strøm vokste opp på nittitallet, i en tid der spillbransjen som helhet fokuserte på stadig mer avansert 3D-grafikk, og har dermed mye nostalgi for denne typen grafikk:
– Vi har i mange år hatt en retro-bølge for «pixel-art»-spill som drar inspirasjon fra konsoller som originale Nintendo Entertainment System og Super Nintendo. Det vi ser nå er at den generasjonen som vokste opp med PlayStation og Nintendo 64 får nostalgi for den eraen av spill. Det som lenge var tenkt på som stygt og utdatert – få polygoner, lav teksturoppløsning, primitive 3D-omgivelser og så videre – er nå på vei til å ansett som stilfullt, sier han til Spillhistorie.no.
Klassiske inspirasjonskilder
Strøm trekker frem titler som Metal Gear Solid, Final Fantasy 7, Resident Evil 2, Parasite Eve og Oddworld-spillene som inspirasjonskilder for spillet:
– Alle disse har en ganske mørk atmosfære som virkelig definerte PlayStation som en «voksen» konsoll i de dager. Det som også definerer mye av den generasjonen var eksperimentell spilldesign. Det fantes ingen standard for 3D-spill, og vi så mye mer variasjon og «crazy» ideer, noe som jeg er ute etter å gjenskape på min egen måte, forteller han.
Suksess på Kickstarter
For litt siden startet han en folkefinansieringskampanje på Kickstarter, for å samle inn budsjett for videre utvikling av spillet. Den har nå passert målet på 43 000 kroner, og det er fortsatt 20 dager igjen av kampanjen. Nå håper Strøm å oppnå noen ekstramål for å gjøre spillet bedre, men han understreker at han ikke ønsker å ta helt av:
– Bak kulissene skjer det for øyeblikket mye planlegging for å få spillet til å bli en realitet, og holde seg litt i skinnet så ambisjonsnivået ikke tar overhånd. Dette er veldig spennende, og jeg er stolt og takknemlig for at det går så bra som det gjør, sier han til Spillhistorie.no.
Ta en titt på Kickstarter-traileren:
Er så spent for dette spillet!^^ Spilte demoen og atmosfæren er ganske intens!