I anledning Minecraft-lanseringens tiårsjubileum.
Det er straks ti år siden svenske Marcus Persson lanserte den første versjonen av spillet som skulle ta over verden, Minecraft. Den første utgivelsen fant sted på forumet til indie-nettstedet TIGSource, den 17. mai 2009.
Ingen zombier, bare bygging
Minecraft Classic, som denne versjonen etter hvert ble hetende, er ganske langt unna det Minecraft-spillet vi spiller i dag. Det har ingen overlevelseselementer, og du slipper å jakte på ressurser eller konstruere hjelpemidler.
Så i praksis kan du bare grave og bygge, i dataskapte, Lego-aktige miljøer. Det enkle konseptet viste seg likevel å bli svært populært, og kreative sjeler brukte ikke lang tid på å lære seg å skape imponerende bygninger og monumenter i spillet. Å utforske landskapene var også fascinerende i seg selv; slike dataskapte 3D-miljøer var faktisk ikke vanlig kost i 2009.
I den første posten om Minecraft fortalte Persson at han planla å ta spillet i en Dwarf Fortress-aktig retning, og det at man kan komme over mineraler som jern gir et inntrykk av hvor spillet var på vei allerede fra starten av.
I anledning Minecraft-seriens tiårsjubileum har Mojang nå lagt ut den første versjonen av Minecraft Classic på nettet, slik at du kan spille den i nettleseren. Jeg regner ikke med at den byr på så voldsomt mye underholdning i 2019, men den representerer et artig vindu inn i Minecrafts tidlige historie. Ta en titt!
Ah, og for moro skyld, her er Perssons egne planer for spillet (fra tråden jeg har lenket til):
I plan on having several game modes: (copied and pasted from the blog)
Creative mode
You’ve got infinite materials and build without any delay. Can be played both as singleplayer and as multi player.
You can share the maps with other players somehow. Perhaps just share the actual .level file manually?Survival mode
Singleplayer / cooperative. You have a health bar and need to eat in order to keep healthy. You have to gather the materials you wish to use, and construction takes time. Mining through stone is slower than through dirt.
Monsters, animals, play on levels made in Creative mode, or play on random levels.Does this mode need a goal?
Team survival mode
Same as Survival mode, except players are divided into two or more teams.
Fortress mode
After having built a level in Creative or Survival mode, you and your friends connect to another fortress made by some other people. The map gets bigger so it fits both maps, and you play a game on this map. Perhaps Capture the Flag, perhaps something else
The last two modes will have weapons and fighting. Probably with arrows with proper physics, so you’d aim diagonally up towards whatever you want to hit.
The game engine was written from scratch in java. The visibility culling is very naive still, it just culls against the view frustum. I’d like to do some occlusion culling as well as that would really speed up the indoors areas.
The map is randomly generated.